Voiko jalka paketissa treenata?

15.12.2017

VOIKO JALKA PAKETISSA TREENATA?

Moni varmaan tietääkin (tai ainakin ne ketkä mut tuntee )mun puolilahoista polvista, jotka tuppaa menemään aina sököiksi. :D Usein puhutaan että hyvä lihastuki tukee polviniveltä. Koen että mulla on ihan hyvä lihastuki jaloissa, mutta se ei näköjään riitä. Mulla on siis leikattu vasemman jalan eturistiside (ACL) kolme kertaa ja nyt tuoreimpana oikean polven ristiside. Kuljin kaiken kaikkiaan reilu 4 viikkoa kyynärsauvoilla.

Mua aina ihmetyttää, jos on jalka paketissa, tai sitten vaikka käsi, niin miksi ihmiset lopettaa silloin liikkumisen? Tai laittaa sen salijäsenyyden tauolle? Ymmärrän toki jos kyseessä on selkä-, lonkkka- tai jokin muu oikeasti iso leikkaus. Mutta jos mullakin on polvi jo kivuton muutama päivä leikkauksen jälkeen, niin kyllä mä salille menin ja tein niissä laitteissa missä pystyi.

Okei… Myönnän, että se on vähän turhauttavaa hinkata niitä samoja laitteita useamman viikon, eikä lämmittelyä pysty tekemään. Mutta pysyy ainakin jonkinlainen lihaskunto ja aineenvaihdunta yllä. Ja mun tulee myös salilla tehtyä polvea kuntouttavat liikkeet paremmin kuin kotona. Vai kuinka moni teistä oikeasti treenaa jotain kotona?

Mitä sitten voi tehdä?

Loin teille liikepankin, mitä voi salilla treenata kun jalka on poissa pelistä. Tässä kaikki liikkeet on tehty painopakkalaitteilla, missä tappia siirtämällä pystyt säätämään painon.

Jos treenaat jonkun kanssa, niin kannattaa laittaa kaveri kantamaan vapaita painoja. Tällöin lähes taivas on rajana. No ei ehkä, luulen että katto tulee aikaisemmin vastaan.

YLÄTALJA

PYSTYPUNNERRUS LAITTEELLA

ALATALJA

PECDECK

HAUISKÄÄNTÖ TALJASSA

OJENTAJAT TALJASSA

VATSARUTISTUS LAITTEELLA

SELÄNOJENNUS LAITTEELLA

VARTALON KIERTO LAITTEELLA

Miten se kannattaa tehdä?

Sairasloman aikaan tykkäsin tehdä treenin ”pariharjoitteluna”. Meillä laitteet on aika hyvin jaoteltu vierekkäin niin, että on agonisti ja antagonisti laitteet vierekkäin, eli vastavaikuttajalihaksia treenaavat laitteet vierekkäin. Kaikille ei varmasti ole mahdollista hyppiä yhdellä jalalla, mutta koin helpommaksi hyppiä yhdellä jalalla vierekkäisten laitteiden väliä.

Tein aina 15-20 toistoa laitteessa, hypin vierekkäiseen laitteeseen ja tein siinä 15-20 toistoa. Toistin näin kolme kierrosta, eli kolme sarjaa, jonka jälkeen pidin pienen palautustauon. Näin syke pysyy koko treenin ajan kivasti ylhäällä.

Kun lämmittelyä ei pysty jalan kanssa ainakaan tekemään, kannattaa harjoitus aloittaa normaalia vähän pienemmillä painoilla ja nostaa painoja aina toiselle ja kolmannelle kierrokselle. Näin lihas ehtii ainakin vähän lämpenemään ensimmäisellä sarjalla.

Kannattaa käydä omalla salilla katsomassa mitkä laitteet ovat vierekkäin ja suunnitella oma treeni vaikka paperille valmiiksi. Näin treeniaikaa ei mene miettiessä, mitä liikkeitä tekisit seuraavaksi. Myöskin paperille suunniteltu treeni tulee toteutettua paremmin kokonaisuudessa, kuin jos vaan ”haahuilisit” salilla laitteesta toiseen.

Kertokaahan, meinaatteko testata?

Siina Uotila
Liikuntaneuvoja
Personal Trainer
Joogaopettaja