Blogi - Jokapäiväinen työ

15.10.2017

Jokapäiväinen työ; oma keho

Työstä puhuttaessa tarkoitetaan usein toimeentulon hankkimista eli ansiotyötä tai oman elin ympäristönsä kunnossa pitoa eli kotityötä. Nämä molemmat ovat meille monelle itsestäänselvyys ja niitä toteutetaan useasti viikoittain. Töiden teko vaatii energiaa ja suorituskykyistä kehoa sekä mieltä, nämä asiat eivät taas olekaan monelle itsestäänselvyys tai niihin ei kiinnitä tarpeeksi huomiota tarpeeksi ajoissa. Esimerkiksi ennakoit oman toimeentulosi kanssa käymällä töissä tai ennakoit liikenteessä, jotta pääset turvallisesti perille. Miksi et siis ennakoisi myös oman kehosi kanssa ja pitäisi siitä huolta? Moni hakeutuu avun pariin tai tekee muutoksia vasta sitten kuin on pakko tai jotain ongelmia on ilmennyt. Miksi hakeutuisit vasta sitten tekemään kehosi eteen muutoksia, kun ongelmat ilmenee? Menetkö töihinkin vasta kun tili on nollilla tai jopa miinuksella, eli kehon kanssa on myös ennakointi enemmän kuin tarpeellista.

Oma keho on meille kaikille se tärkein työkalu joka päivä. Keho vaatii säännöllistä huoltoa ja huolenpitoa, siinä missä autokin. Kehon suorituskyvyn kannalta lihaskuntoharjoittelu on yksi parhaista tavoista pitää kehostaan huolta. Lihaskuntoharjoittelu auttaa vahvistamaan tietysti lihaksia, mutta myös vahvistaa luustoa, sydän- ja verenkiertoelimistön toiminta kohenee, auttaa pitämään kehonkoostumuksen parempana ja kaiken lisäksi myös lihaskuntoharjoittelulla kohennat ulkonäköäsi! Joka päiväiseen arkeen saat paremman ryhdin, energisyyttä ja väitän että myös hymy on herkemmässä, kun keho on kunnossa!

Ennakointi oman kehon kannalta on erittäin tärkeää. Sairaudet ja loukkaantumiset vähenevät, kun toteutat ennakoivaa harjoittelua kehollesi oikein. Mikäli sairastuu, niin toipuminen on nopeampaa, kun keho on fyysisesti ja henkisesti kunnossa. Esimerkiksi jos joudut vuodelepoon pitkäksi aikaa, niin silloin pitkän levon aikana voi tapahtua lihaskatoa ja tällöin on todella hyötyä isommasta lihasmassasta terveyden kannalta.

Ennakointi on myös sitä, että hyvissä ajoin hyödyntää myös ammattiapua harjoittelussa. Mieluummin ottaa heti alkuun avun ja pystyy aloittamaan itsestään huolen pidon turvallisesti kohti parempaa kuntoa. Moni tekee ammattiavun kanssa juuri toisinpäin, että hakeutuu vasta silloin ammattilaisen jutuille, kun ongelmat ovat jo ilmenneet. Tätä kautta monesti hoito ja kuntoutus muodostuu pitkäksi prosessiksi ja myös kalliimmaksi. Eikö olisi kiva käydä personal trainerin tai fysioterapeutin kanssa heti alkuun omat tavoitteet ja harjoitussuunnitelmat läpi, eikä vasta sitten, kuin lääkäri määrää ja ongelmia on jo ilmennyt?

Myös henkisesti on todella tärkeää liikkua eli tehdä sitä mihin ihmiskeho on luotu. Johonkin porukkaan kuuluminen on myös henkiselle hyvinvoinnille tärkeää, urheiluseura, kuntosaliyhteisö, kaveriporukan sählyhöntsyt tai vaikka naapuri lenkkikaveriksi. Loppuun muutama kysymys vielä pohdittavaksi. Syötkö vasta kun on nälkä ja ehkä jopa heikko olo, mikset söisi myös ennakoivasti? sama unen kanssa? Väsyttääkö töissä? Sattuuko kehosi johonkin kohtaan? Onko nälän tunne? Oletko hymyillyt tänään? Koska viimeksi olo on tuntunut energiseltä?

Mainoslause ’’ennakoi tiedät kyllä miksi’’ sopii erittäin hyvin myös liikuntaan!

Hyviä reenejä kaikille! Näytetään syksyn pimeydelle, että ollaan vahvoja ja energisiä! Nähdään siis liikunnan merkeissä!

Sporttisin terveisin Jani

Blogi - Ihana MINÄ

01.10.2017

Ihana Minä!

Kirjoitan elämäni ensimmäistä blogitekstiä ja halusin kirjoittaa tärkeimmästä asiasta eli lihassyiden erottovuudesta ja täydellistä unelmavartalosta….. Eiiiiiiii!!!

Valitettavan usein törmään ajattelumaailmaan, jota hallitsee erilaiset ruokavaliot, treenaaminen ja itsensä negatiivinen ruoskiminen ulkonäköpaineen alla. Valitettavan tästä ajattelusta tekee se, että usein takana on ajatuksia, kuten ”mä en riitä”, ”hoikempana/lihaksikkaampana/olisin onnellinen”, ”mä oon syömättä ja sit mä laihdun”, ”musta tykättäis enemmän, kun mä olisin hoikempi/fitimpi…” Tämä ajattelumalli ajaa herkästi erilaisiin dieettikokeiluihin tai liialliseen treenirääkkiin. ... ”Nyt mä aloitan treenaamisen 6 kertaa viikossa enkä syö, niin musta tulee hoikempi/fitimpi ja onnellisempi…”. Toivottavasti nämä ajatukset eivät ole tuttuja sulle! Ihanaa, jos ei ole! Jos tunnistit ajatuksissasi joitain samoja piirteitä, löysit kohtalontoverin, mun ”vanhan minän”.

Ajattelin avata mun elämää ja kertoa, miten musta tuli tällainen kuin nykyään olen, sekä fyysisesti että henkisesti…

Mulla on lapsena taustalla voimistelua kilpailuhengessä. Jo tuolloin koin olevani pulleampi kuin muut ja jotenkin kömpelömpi. Jatkoin kuitenkin voimistelua teini-ikään saakka, jolloin siirryin kuntonyrkkeilyyn pariin. Samaan aikaan myös pojat alkoi kiinnostaa.

Olin kuitenkin jo lähtökohtaisesti epävarma omasta kehostani, eikä ympärillä tapahtuneet tapahtumat eikä olosuhteet auttaneet asiaa kuin negatiiviseen suuntaan. Syytä huonoon minäkuvaan ei ollut todellisuudessa. Olin urheilullinen, normaalipainoinen nuori, jonka omakuva ja itsetunto sattuivat vain olemaan täysin hukassa. Ulospäinhän kukaan ei huomannut mitään. Olin sosiaalinen, iloinen, urheilullinen, avulias ja puhelias.

Sisimmässäni olin kuitenkin hukassa. Aloin ihailla anorektikoita. Olisin onnellisempi, jos olisin laihempi… ..”Okei... syön vähemmän, treenaan enemmän… Lenkkiä, salia, nyrkkeilyä… NYT SYÖN VAIN SEN OMENAN, ETTÄ LAIHDUN!! Eihän kukaan näin voi elää ja näin minä sairastuin bulimiaan.

Pari vuotta elämästäni elin sairauden kanssa, kunnes Luojan kiitos, nykyinen aviomieheni Jukka astui elämääni ja alkoi kertoa minulle tosiasioita. OLINKIN IHANA JA KAUNIS, JA MIKÄ PARASTA, IHAN VAIN TÄLLAISENA KUIN OLEN!! Siitä alkoi paranemiseni, sekä fyysisesti että henkisesti. Vähitellen aloin ymmärtää, että liikkuva ihminen tarvitsee ravintoa kehittyäkseen.

Liikkuva ihminen saa syödä oikeata ruokaa ja vielä monta kertaa päivässä lihomatta. Liikkuva ihminen saa herkutella välillä lihomatta. Minä voin treenata nautinnonhakuisesti ilman ajatusta siitä, paljonko kulutan energiaa. Treenistä tuleva hyvä olo onkin nautintoa ja sen jälkeen tuleekin syödä palauttavaa ravintoa eikä kärsiä nälästä! Ja se tärkein, MINÄ OLEN IHANA IHAN VAIN TÄLLAISENAAN JA YHTÄ ONNELLINEN RIIPPUMATTA SIITÄ MITÄ VAAKA NÄYTTÄÄ! ..nämä ajatukset tulivat uusina sairaaseen ajatusmaailmaani.

Elämääni alkoi syntyä tasapainoisuutta uuden ajatusmaailman alkaessa hallita vähitellen mieltäni. Opin treenaamisen kokonaisuutta ja myös levon ja monipuolisen, säännöllisen ruokailun merkityksen. Aloin nauttia syömisestä ilman huonoa omaatuntoa. Nautin myös treenaamisesta ja siitä tulleesta endorfiiniryöpystä. Nämä asiat ymmärrettyäni myös oksentelu jäi.Tärkein tekijä siihen oli, että aloin vähitellen uskoa olevani ihana.

Tänä päivänä olen fysioterapeutti ja personal trainer. Teen asiakkaille kuntosaliohausta sekä ravintovalmennusta ja autan tarvittaessa myös painonpudotuksessa. Myönnän, että olen käynyt taustani puolesta kamppailun asian suhteen. Sitten tein yksinkertaisen oivalluksen. Ylipaino on epäterveellistä.

Vaikka painonpudotus ei itsessään tuo onnellisuutta, onnellisuutta tuo vähentyneet kivut nivelissä tai kevyempi olotila. Onnellisuutta tuo myös treenaaminen, joka lisää hyvänolonhormoneita kehossa. Onnellisuutta tuo uusi ryhti, joka harjoittelun ja tiiviimmän korsetin avulla saadaan aikaan. Onnellisuutta tuo, kun jaksaa paremmalla kunnolla ja kevyemmällä keholla leikkiä lastenlasten kanssa väsymättä tai osallistua työporukan kanssa urheilutapahtumaan. Minä – ja sinä- ollaan ihan yhtä ihania hoikkina tai paksuina, pätkinä tai pitkinä.

Jos kuitenkin haluat elämääsi vapautta tasapainoisella elämällä, kannattaa näitä asioita pohtia. Koska tasapainoinen elämä antaakin sulle yhtäkkiä vapautta kaikkien kieltojen ja itsesyytösten jälkeen!!Elämässä pitää olla myös juhlaa! Mun motto onkin .. MITÄ ET VOI TEHDÄ HYVÄLLÄ OMALLATUNNOLLA, JÄTÄ SE TEKEMÄTTÄ!

Mikäli kaipaat tasapainoa elämääsi ja olet itse asian kanssa hukassa, mä oon täällä sua varten!

Syysterveisin, Mari

Blogi - Tunteet

15.09.2017

Tunteet

Tunteet saavat sinut nauramaan, itkemään, huutamaan, raivoamaan, hymyilemään, rakastumaan, vihaamaan jne. Tunteilla on iso merkitys elämän pienissä ja isoissa valinnoissa. On tunneälyä, tunteiden paloa, tunteiden viilenemistä, kuumenemista ja joskus tunnelukkoja. Olen tunneihminen, kuulee joskus jonkun sanovan. Tunteilla on aina jokin viesti, mutta harva pysähtyy miettimään mitä tunne yrittää viestittää. Tai jos kuuleekin, niin ei kuuntele.
Tunteet eivät synny itsestään, tunteen taustalla on aina jokin ajatus. Ajatukset, varsinkin alitajunnasta ponnistavat, ovat niin salamannopeita, ettet ehdi niitä tunnistamaan. Joskus on hyvä tunnistaa omien ajatustensa laatu, varsinkin jos se on negatiivista tai kriittistä, koska todennäköisesti toimintasi on tunteiden kaltaista.
Jos haluat muutosta, tarkkaile millaisia ajatuksia ajattelet. Jos ajattelet kielteisesti tai vähättelevästi, todennäköistä on että muutosta ei tapahdu. Kielteisen lauseen voi muuttaa vähemmän kielteiseksi, neutraaliksi tai jopa hieman positiiviseksi jolloin mahdollisuudet onnistumiselle moninkertaistuvat.

Voit testata jotain kielteistä ajatustasi esim. kirjoittamalla se auki
Minulla on aina kiire ja se aiheuttaa ahdistusta
Minulla on melkein aina…
Minulla on usein kiire…
Minulla on joskus kiire…
Minulla on tuskin koskaan kiire…
Olen hyvin aikatauluttanut itseni

On hyvä pysähtyä miettimään, onko oikeasti kiire vai onko pelkkä ajatus kiireestä se joka aiheuttaa ahdistusta. Jos kiire on, voiko sille tehdä jotain?
Mindfulness – harjoituksilla eli tietoisen läsnäolon harjoituksilla saa hyvin tilaa ajatella ajatuksiansa, sekä niiden laatua. Näin pystyt valitsemaan itsellesi, omalle hyvinvoinnillesi parempia ajatuksia, ja sitä kautta sinulle positiivisempia tunteita, jotka johtavat itsellesi parempaan toimintaan. Tunnistat myös paremmin tunteita joita ajatuksesi aiheuttavat, ja pystyt käsittelemään niitä paremmin.
Elämäni parhaimpia päätöksiä oli aloittaa meditointi. Elämään on tullut lisää aikaa ja laatua.

Helena Toivonen
hyvinvointivalmentaja
mindfulness -ohjaaja