Blogi - Kuuntele kehoasi ja valitse viisaasti

04.12.2018

Täytyisi alkaa syödä taas terveellisesti. Täytyisi laihduttaa. Täytyisi liikkua enemmän. Täytyisi venytellä.

Kuulostaako tutulta? Suomenkielessä tämä konditionaali ilmaisee epävarmuutta ja ehdollisuutta. Liian usein asetamme itsellemme tavoitteita ja pyrkimyksiä, jotka kuitenkin ovat liian kaukaisia ajatuksia toteutuakseen todellisuudessa. Myös käskevä äänensävy itsellemme, ''täytyisi´´, tai ''pitäisi´´ saattaa kääntyä mielessämme meitä itseämme vastaan, samoin kuten kapinoiva teini kapinoi vanhempiensa käskyjä vastaan. Nyt kun kerran kiellät, niin varmasti syön tuon pullan tuosta. Tässä blogissa puhun armollisuudesta itseään kohtaan ja kultaisen keskitien löytämisestä. Muistutuksena vielä se, että jokainen on yksilöllinen, joillakin tiukka kuri ja rajat voivat toimia. Poimi siis itsellesi sopivat vinkit tästä tekstistä ja etsi oma kultainen keskitiesi liikunnan ja hyvinvoinnin saralla!

Kuuntele kehoasi, valitse viisaasti.

Kukapa tuntisi kehosi ja mielesi paremmin kuin sinä itse. Meidät ihmiset suunnitellut on tehnyt upeaa työtä. Meille on annettu kehon puolustusmekanismeja ja toimintoja jotka kertovat kehomme tilasta. Näitä täytyy oppia kuuntelemaan ja ottamaan niistä opiksi. Jos sinulla on esimerkiksi rankka viikko töissä, tunnet kehosi väsyneeksi ja voimattomaksi, kehon stressihormonitasot ovat jo valmiiksi korkealla ja hermoston kuormitus kovalla. Tällöin täytyy miettiä omia valintojaan.
Minkä päätöksen teet? Mennä salille vai sohvan nurkkaan syömään suklaata?
Vastaus on molemmat. Tai ei kumpikaan. Joillakin salitreeni saa ajatukset muualle ja stressin vapautumaan, joillain taas hermoston kuormittumaan enemmän ja palautumisen hidastumaan. Tällöin parempi liikuntamuoto voi olla kevyt kävelylenkki ystävän kanssa raittiissa ulkoilmassa, tai pehmeämpi ryhmäliikuntatunti kuten pilates, mindfulness tai jooga. Pääasia että nautit ja teet liikunnan vapaaehtoisesti. Liikuntaa ei täydy suorittaa, vaan sinulla on oikeus tehdä ja nauttia siitä. Ehkä treenin jälkeen pala tummaa suklaata vapauttaa lisää hyvänolon hormoneja serotoniinia ja endorfiinia, mitä liikunnassakin vapautuu. Valitsemalla suklaalevyllisen sijasta palan suklaata, ja kovan treenin sijasta pehmeä liikuntamuoto pääsemmekin seuraavaan osioon..

Kultainen keskitie, tasapainottelua valintojen välillä.

Ihmisen arki koostuu monesta palasesta, ja niiden tasapainosta. Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Kaikki osa-alueet heijastuvat toisiinsa. Karkealla ajattelulla ravinto, liikunta ja uni täytyy olla tasapainossa, jotta kehomme ja mielemme voi hyvin. Tähän kun lisätään vielä sosiaaliset suhteet, personaan yksilölliset henkiset voimavarat ja käyttäytymismallit saadaan lisää haastetta. Kun nämä osiot ovat tasapainossa, ihminen ja keho todennäköisesti voi hyvin. Voit kuvitella eteesi useamman vesilasin. Jokainen vesilasi kuvaa yhtä osiota elämästäsi; työelämä, talous, sosiaaliset suhteet, vapaa-aika ja harrastukset, fyysinen- ja henkinen terveys. Laseja voi olla useampikin. Paljon töitä tekevällä työelämää kuvaava lasi on täysi. Samoin ehkä talouslasi. Töiden teko kuitenkin usein verottaa vapaa-aikaa ja sitä kautta harrastamista ja sosiaalisia suhteita, oli sitten kyseessä perhe tai ystävät. Silloin niitä kuvaavat lasit saattavat olla tyhjemmät ja huojuttaa tätä meidän psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta ja jaksamista. Tällöin kannattaakin miettiä olisiko mahdollista esimerkiksi vähentää töitä, jolloin puuttuvat lasit saisivat täytettä ja tasapainoa kuntoon. Täytyy muistaa, että elämä on näiden osa-alueiden välillä jatkuvaa tasapainottelua ja harva selviää elämästä kellahtamatta kertaakaan kumoon. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella itseään, tarkastella omassa elämässä täydentyviä osa-alueita, tehdä niihin vaikuttavia muutoksia pikkuhiljaa ja…

Ole itsellesi armollinen.

Muutoksien ei tarvitse tapahtua heti. Anna itsellesi aikaa, kun olet saanut jonkun päätöksen mieleesi puhuttele siitä siten, että se tulee tapahtumaan. Alitajunta alkaa työstämään tavoitetta automaattisesti ja vaikuttaa valintoihisi ehkä sinun niitä edes tiedostamatta.

Tee pieniä muutoksia elämääsi, jotta kehollasi ja mielelläsi on aikaa sopeutua. Ajattele muutokset elämäntapana, joka auttaa sinua kaikilla edellisessä kappaleessa mainituilla osa-alueilla. Kun vähennät jostain toisesta, saat jotain muuta tilalle joka tapauksessa.

Jätä elämästäsi haitallisia asioista hiljalleen pois, olivat ne sitten epäterveelliset ruokavalinnat, huonot ihmissuhteet tai itsensä mollaaminen. Aluksi saattaa tuntua, että teet vääriä valintoja, mutta elämä pyrkii tasapainoon ihan itsestäänkin, joten jotain upeaa on tulossa tilalle.

Viimeisenä, mutta tärkeimpänä. Rakasta itseäsi. Juuri semmoisena kuin olet. Hyvä olo lähtee sisältäsi, ja se heijastuu väkisinkin ympäristöösi ja läheisiisi.

Ihanaa ja rauhallista joulunaikaa ja onnellista uutta vuotta 2019!


<3: Roosa Keteli