Blogi - Miksi voimaharjoittelua?

03.10.2018

Miksi voimaharjoittelua?

Voimaharjoittelulla pyritään ylläpitämään ja kehittämään fyysistä ja psyykkistä jaksamista. Hyvä fyysinen kunto auttaa jaksamaan arjen sekä työelämän haasteissa.

Voimaharjoitteita voi ja pitääkin harjoitella juuri sinulle sopivalla tavalla, olet sitten yleiskunnon ylläpitäjä tai kilpaurheilija. Tärkeää kuitenkin on, että harjoittelu olisi monipuolista, turvallista sekä mielekästä.

VOIMAN OSA-ALUEET

Maksimivoima:

• Suurin voimataso, jota treenataan lyhkäisillä sarjoilla ja pitkillä palautuksilla.
Esim. painot ovat 80 – 90 % yhden toiston maksimistasi, sarjapituudet 4 – 8 toiston mittaisia ja palautumisajat 2 – 4 minuuttia.

Perusvoima:

• Perusvoima on nimensä mukaan kaiken perusta, jos haluat ylläpitää lihasmassaa, kiinteyttää kroppaa ja kehittää yleiskuntoa.
Esim. painot ovat n. 60 – 80 % yhden toiston maksimistasi. Sarjapituudet ovat 8 – 12 toiston mittaisia. Palautumisaika sarjojen välissä on 1,5 – 2 minuuttia

Nopeus- ja räjähtävävoima:

• Nopeusvoima tarkoittaa nopeaa voimantuottokykyä, joko oman kehon painoa tai maltillista lisäkuormaa hyödyntäen
Esim. painot n. 30-60 % yhden toiston maksimista ja suuret liikenopeudet. Silloin tehdään esimerkiksi yksittäisiä räjähtäviä kyykkyjä (räjähtävä voima) tai maksimaalisella nopeudella kahdeksan etunojapunnerrusta (pikavoima).

Kestovoima:

• Kestovoimaa tarvitaan kestävyysominaisuuksia vaativissa lajeissa kuten hiihdossa, pyöräilyssä ja juoksussa. Kestovoima kehittää lihaskestävyyttä sekä lihaksen aineenvaihdunnallisia ominaisuuksia.
Esim. Painot n. 30-50 % yhden toiston maksimista. Sarjapituudet ovat n. 12-20 toiston mittaisia.

Eli miksi voimaharjoittelua…

1. Parantaa tuki- ja liikuntaelimistöä sekä kuntoa
2. Toiminta- ja suorituskyky paranevat
3. Auttaa painonhallinnassa
4. Tekee hyvää mielelle
5. Muokkaa kroppaa

Meillä Liikuntamaailmassa starttaa 8.10. LUJA-treenit! Monipuolisissa voimaharjoitteissa pääset kehittämään itseäsi niin fyysisesti kuin henkisestikin. Liity ehdottomasti mukaan!

Lisätietoja: LUJA treeni

Nähdään salilla!

Terkuin Mia