Blogi - Pimppijumppaa ja pömpötystä

01.04.2019

”Oooo! Ihanasti pömpöttää jo.. Onnea! Koska on laskettu aika?”

Tämänkaltaiset onnittelut ovat yleensä ihania, jos vatsassa on vauva.. Mutta silloin, jos pömpötys ilmestyy muuten vaan iltaa kohti lisääntyen tai kun on syönyt vähänkään enemmän tai vaikka kuinka yrittää litistää vatsaa sisään ja silti pömpöttää ilman sitä vauvaa, onnittelut tai raskausutelut tuntuvat lähinnä painajaiselta, joka saa kyyneleet kohoamaan silmiin.

Missä vika ja mistä apu?
Vatsalihaserkauma saattaa aiheuttaa vatsan pömpöttämistä, keskivartalon hallinnan heikkoutta, virtsankarkailua tai muita lantionpohjan häiriöitä, vatsa- ja selkäkipuja sekä herkempää altistusta lantionpohjan laskeumille ja tyrille. Erkauman saattaa huomata selinmakuulta ylösnoustessa, kun vatsan keskelle nousee harjanne tai vatsalihasten ollessa jännityksessä pystyy painamaan sormet vatsaontelon puolelle vatsalihasten välistä. Omalla fysioterapiavastaanotollani olen myös huomannut, että erkauman kuntoutuessa osalta asiakkaista on kadonnut myös närästys ja vatsa on sietänyt paremmin ”normaalia ruokaa”. Osa hyväksyy pömpöttävän vatsansa, mutta suurella osalla erkaumasta on iso vaikutus itsetuntoon. Perinteinen vatsalihasjumppa tuntuu vaan pahentavan ongelmaa ja hoikallakin vatsa pömpöttää pahasti.

Vatsalihaserkaumasta puhutaan nykyään paljon, jopa niin paljon, että se on suorastaan trendi. Mahtavaa, että tämä tuntematon ongelma on löydetty ja sekä terveydenhuollon että liikunta-alan ammattilaiset kouluttautuvat asiaan ja osaavat auttaa entistä paremmin tämän moneen asiaan vaikuttavan vaivan kanssa.

Suomessa ei valitettavasti ole tapaa, jossa synnyttäneille äideille olisi automaattisesti tarjolla fysioterapiaa raskaan odotusajan ja synnytyksen jälkeen. Ihanaa, että naiset ovat kuitenkin ymmärtäneet fysioterapian tärkeyden ja monet hakeutuvat omakustanteisesti vähintäänkin yhdelle tarkastuskäynnille. Vastaanotolle tullaan tarkistamaan, ovatko vatsalihakset palautuneet synnytyksen ja onko turvallista lähteä jumppaamaan. Tarkastuskäynnistä ei ole mitään haittaa, mutta jo yhdeltäkin käynniltä saa arvokasta tietoa oman kehon toiminnasta ja turvallisesta liikunnasta, vaikka vatsan ja lantionpohjan toiminta todettaisiinkin hyväksi.

Meillä Liikuntamaailmassa jaamme tietoa puolin ja toisin, joten myös kaikki Personal Trainerit ovat ajan tasalla erkauman kuntoutuksessa ja osaavat ohjata kuntosalilla asiakkaita turvallisesti. Tarvittaessa he ohjaavat asiakkaan eteenpäin minulle tarkempaan tarkistukseen.

Vain naisten vaivako?
Personal Trainerin työssä olen huomannut vatsalihasten erkaumaa tai keskijännesauman löysyyttä myös miehillä. Ongelma ei siis missään nimessä ole pelkästään vain synnyttäneiden naisten ongelma vaan myös synnyttämättömien naisten ja miesten. Ja mikä tekee havainnoistani kummallista on se, että vaikka keskivartalolihavuus lisää riskiä erkaumaan, olen löytänyt erkaumaa myös normaalipainoisilta miehiltä ja naisilta. Väärin treenaaminen saattaa aiheuttaa vatsalihaserkaumaa. Voimakas paine vatsaontelossa harjoittelun aikana, vatsan ja lantion ”puskeminen” ulospäin esim vatsarutistusten aikana saattaa pidempään jatkuvana aiheuttaa ongelmia. Avain tässä on oikeanlainen hengitys ja liikkeiden mitoittaminen keskivartalon toimintakyvyn mukaan. Mikäli poikittainen vatsalihas pettää liikkeiden aikana, vatsa pullahtaa ulos ja myös selkä altistuu vääränlaiselle kuormitukselle. Omia rajoja saa toki hakea ja itseään haastaa, mutta oman terveyden ehdoilla.

Mikäli epäilet itselläsi erkaumaa, suosittelen lämpimästi käyntiä vastaanotollani. Tarkastuskäynnillä haastettelen Sinut, tutkin ryhtisi ja teen toiminnallisia testejä, joilla kartoitan vatsalihastesi toimintaa. Tarkistan myös, että lantionpohjan lihaksesi toimivat normaalisti yhdessä vatsalihastesi kanssa. Perinpohjaisen tutkimuksen jälkeen pystyn arvioimaan, onko Sinulla vatsalihaserkaumaa ja onko se kuntoutettavissa fysioterapian keinoin. Erkaumakuntoutuksesta minulla on jo monia tyytyväisä asiakkaita, jotka ovat saaneet helpotusta kipuihinsa, lantionpohjan ongelmiin, keskivartalon hallintaan, tasapainoaan paremmaksi ja myös vatsaansa litteämmäksi :) Mahtavaa on myös huomata kuntoutujan kehitys ja nähdä ilo siitä, kun harjoittelussa edetään ja päästään vähitellen kohti ”normaalia” harjoittelua.

Jos epäilet erkaumaa...

- Tule vastaanotolleni, jossa saat asiaan varmuuden

- Rentouta vatsasi päivittäisissä toiminnoissa, jotta pystyt taas aktivoida sen oikein

- Opi havainnoimaan vatsaasi ja lantionpohjaasi sekä omaa hengitystäsi, ensin levossa ja sitten myös toiminnassa

- Opettele syvä palleahengitys

- Nosta kehoosi ryhtiä päälaelta ja pidennä kyljet

- Vältä toimintaa, jossa vatsaontelon paine lisääntyy niin paljon, ettet pysty enää hallitsemaan vatsaasi

- Vältä raskaita nostoja, maastavetoja, kyykkyjä raskailla painoilla tai esim perinteisiä vatsalihasrutistuksia

- Valitse sellaiset harjoitteet, joissa hallitset syvän poikittaisen vatsalihaksesi. Uskalla valita esim pilateksessa ne helpoimmat liikkeet, jotta parannat erkaumaasi, etkä pahenna sitä.

- Harjoittele lantionpohjan lihaksia monipuolisesti, opettele myös rentouttamaan ne (koskee myös miehiä)

- Mikäli ongelmia esiintyy myös lantionpohjan alueella, vältä juoksua niin kauan kunnes saat lihakset vahvistettua

- Käytä tarvittaessa tukivyötä

- Etene harjoittelussa rauhallisesti eteenpäin

Aurinkoista kevättä toivotellen,

Mari
Fysioterapeutti, Physio Trainer