Blogi - Uupuminen, ylirasitustila, burnout ja loppuunpalaminen

11.10.2019

Nykypäivänä näihin otisikkoaiheisiin törmää jo liiankin usein!

Itse tiedän tästä tilasta omakohtaisten kokemusten kautta paljon ja törmään aiheeseen yhä useammin myös asiakkaiden kohdalla.

Enää ei välttämättä asiakkaille suunnitellakaan treeniohjelmaa vaan suunnitellaan palautumisohjelma. Kiireisessä arjessa, parhaillaan ruuhkavuosissa, ei osata enää pysähtyä samalla tavalla kuin aikaisemmin. Ihmismieli ja keho vaatii ihan samalla tavalla huoltoa, kuin vaatii autokin. Ilman säännöllisiä huoltoja, auto tuskin toimii kovin pitkään. Öljy loppuu, jarrupalat kuluu... Ihan samalla tavalla kuluu mieli ja keho, mikäli et pidä palautumisesta huolta.

Koska olet viimeksi viettänyt ihan kokonaisen vapaapäivän? Pysytellyt sisätiloissa, niissä pieruverkkareissa, tukka sotkussa ja ehkä jopa hampaat pesemättä.

Usein vapaapäivät täyttää kaikella mieleisellä ja kivalla tekemisellä, kun kerrankin niitä on aikaa tehdä. Tämä kuitenkin ajan saatossa kostautuu, sillä keho ja mieli vaativat niitä pieruverkkaripäiviä. Mieluiten yhden viikkoon! Viikonloppuna on myös mukava ottaa pari lasia viiniä, jolloin pystyy paremmin rentoutumaan. Mutta oletko koskaan miettinyt, paljonko illalla otettu yksikin viinilasillinen vaikuttaa seuraavan yön uneen? Enemmän kuin uskotkaan! Uskalla jättää pieruverkkaripäivää edeltävänä iltana se lasillinen viiniä ottamatta, jotta saat seuraavana päivänä kehon ja mielen palautumaan paremmin yhteistyössä unen kanssa.

Muista myös jaksoittaa liikkumistasi! Aina ei voi tehdä samaa treeniä, lenkkiä, jumppaa. Liikunnassa tulee pitää myös palauttavia kausia. Samalla tavalla kun urheilijat jaksoittavat harjoitteluaan, tulisi tavan liikkujankin sitä tehdä. Kestävyys-, lihaskunto-, kehonhuolto- ja liikkuvuus-, sekä ylimenokausi. Ylimenokaudella tarkoitetaan, että treenaat jos huvittaa, mutta harjoitusten tulee olla kevyitä ja palauttavia.

Näihin jaksoitus ja palautumisasioihin kannattaa kysyä ihan rohkeasti apua liikunta-alan ammattilaiselta. Usein se palautumiskausi on kaikkein haastavin.

Näin loppuun haastankin sinut PIERUVERKKARI-haasteeseen! Eli yksi päivä viikosta pelkkää palautumista, rauhoittumista ja oleilua, pystyisitkö siihen?

Ihanaa viikonloppua!

❤Siina