Blogi - Valmiina juhlakauteen!

01.11.2018


Loppuvuosi on monille pikkujoulujen ja muiden kekkerien aikaa. Syksyn flunssakierre, kiireet tai pimeän tuoma väsymys ovat saattaneet aiheuttaa taukoa liikkumisesta ja/ tai kaamos on saanut tarttumaan turhan usein kauppoihin jo ilmestyneisiin konvehtirasioihin. Kropassa on tunkkainen olo ja henkarilla odottava juhlamekko tuntuukin epämukavalta päällä. Jos sulle on käynyt näin, niin ei hätää! Tässä helpot niksit, joita toteuttamalla pari viikkoa, saat järkevästi freesattua kroppaa ja ylimääräistä nestettä poistumaan:

*PUHDISTA RUOKAVALIO & JÄTÄ POIS HERKUT – varsinkin iso määrä sokeria. sekä rasvainen ja suolainen ruoka saavat pöhöttyneen olon – ei normaali ravintorikas sapuska. Usein myös herkkujen kiskominen vähentää normaaleja aterioita, joka liian usein tapahtuvasti saa aineenvaihdunnan myös hitaammalle teholle. Myös einekset ja valmisruuat kannattaa jättää, vaan nauttia hyvistä raaka-aineista valmistettua ruokaa riittävät määrät. Myös keinotekoisten makeutusaineiden minimoiminen viikoksikin tekee terää; kroppa tykkää luonnollisesta ja puhtaasta ravinnosta

*SYÖ RIITTÄVÄSTI, ÄLÄ KITUUTA JA KÄYTÄ SUOLAA NORMAALISTI– pari päivää voi jaksaa kyllä, mutta kroppa ottaa kyllä tarvitsemansa ja todennäköisyys herkkuihin ja rasvaisen ruuan kaksin käsin kahmimiseen on suuri. Aineenvaihdunta ihmettelee myös mitä tapahtuu ja tuppaa huidastua yhtäkkisen energiansaannin rajuja tippumisena. Jos normaalissa ruokavaliossasi on reilummin hiilihydraatteja mukana, voit juhlia edeltävällä viikolla maltillisesti hieman tiputtaa niiden määrää; tämä saa nestettä poistumaan kropasta, koska hiilihydraatit sitovat sitä. Jos tiputat hiilihydraatteja, muista kuitenkin lisätä kasviksia tilalle, niin olosi on kylläisempi!

*JUO VETTÄ REILUSTI – jos nestettä tulee elimistöön liian vähän, alkaa se pitää siitä helposti tiukemmin kiinni, mikä aiheuttaa nesteisen olon lisäksi myös nuutuneen olon. Vettä kannattaa juoda ainakin se 3 litraa päivän aikana; olo virkistyy ja kropasta poistuu kuona-aineita paremmin

*TREENAA NORMAALIIN TAPAAN, ÄLÄ LIIKAA – liikunnasta tulee freesi olo kroppaan ja aineenvaihdunta tykkää hyvää. Joskus saatetaan sortua kuitenkin lisäämään liikuntaa liiaksi, jotta ulkoinen habitus kohentuisi nopeasti. Tässä mennään kuitenkin metsään pahasti, kroppa väsähtää liikaa ja vaikutus voi olla jopa päinvastainen ; väsynyt ja stressaantunut kroppa kerää nestettä, ruokahalu ja herkkujen himo kasvaa

*LISÄÄ HIEMAN AEROBISTA LIIKUNTAA, JOS SITÄ KUULUU VIIKKOIHISI NORMAALISTI VAIN VÄHÄN TAI EI OLLENKAAN – viikkoon ei kannata lisätä yhtäkkiä viittä HIIT-treeniä tai päivittäistä tunnin lenkkiä muiden treenien päälle, vaan pari reipasta 45-60 min kävelyä / hölkkää /pyöräilyä tms (mitä vain itsellesi mieleistä) riittää hyvin.

*UNTA PALLOON – unen voimaa ei kannata koskaan aliarvioida! Kaikilla tulee joskus huonosti nukuttaja öitä ja moni on ehkä huomannut vaakankin lukeman pomppaavan tällöin hieman ylöspäin ja vatsan toiminta voi olla huonoa. Kun nukkuu riittävästi, on olo myös virkeämpi kaikkeen päivän tekemiseen, joten todennäköisesti myös arkiakriivisuus on runsaampaa koko päivän aikana

*RENTOUDU SÄÄNNÖLLISESTI, STRESSAA VÄHÄN – keho ja mieli kulkevat aina käsi kädessä ja asioista liiaksi murehtiminen, ihmissuhdeongelmat, työpaineet saavat joskus stressikertoimen niin suureksi, että yllämainutta asioita on vaikea toteuttaa; yöunet menevät, treenaamaan ei ehdi, vedenjuonti unohtuu ja herkuista haetaan nopeaa energiaa. Joten vaikka kiire painaisi, muista nollata mieltä ja tehdä myös itseäsi rentouttavia asioita

Vaikka oma olo tuntuisikin epäfreesiltä ja turvonneelta, niin faktahan on se, ettei kukaan muu huomaa mitään eroa! Useinse kuitenkin vaikuttaa omaan oloon, fiilikseen ja sosiaaliseen ulosantiin. Siksi joskus pieni, JÄRKEVÄ freesaus saa nauttimaan hetkestä, juhlista ja seurasta enemmän.

IHANAA JA ILOISTA MARRASKUUTA KAIKILLE! ☺

-Emmi-