Voisitko tehdä jotain toisin?

01.08.2019


Osalla loma lähenee loppuaan, osalla jatkuu, osalla ehkä vasta tulossa. Onko loma tehnyt tehtävänsä? Oletko rentoutunut, ladannut energiaa, levännyt? Oletko saanut nauttia kauniista kesäpäivistä, mansikoista, auringonpaisteesta, kirjojen lukemisesta. Miten sitten lomasi oletkaan viettänyt, toivottavasti se on ollut mieleinen.

Saattaa myös olla että loma on mennyt toipuessa kevään haasteista, ja työn aloitus ei tunnu lainkaan houkuttelevalta. Voisitko tehdä jotain toisin, jotta jatkossa lomilta töihin palaaminen olisi mielekkäämpää? Jos työn kuormittavuus on suuri, ei loma riitä palautumiseen.

Aleksander Stubb käyttää 8-8-8 sääntöä, 8h unta, 8h töitä, 8h vapaata (työstä vapaata). Helppo sääntö, mutta voi olla että tarvitset hiukan suunnittelua toteutukseen. Tee se, se on sinun hyvinvointisi kannalta paras päätös ja kantaa pitkälle. Tuohon 8 h vapaata sisältyy myös kotiasiat joten pidä väljyyttä siinä osassa, jottei perhe-elämä mene suorittamiseksi. Seuraavista vinkeistä voit napata vaikka vain muutaman asian, jota lähteä toteuttamaan.


1. Työaika; mahdollisimman lähellä 8 tuntia päivässä, jos tuntuu että se ei riitä, ota puheeksi esimiehen kanssa
2. Tee jotain palauttavaa jokaisen työpäivän aikana; jo muutaman minuutin läsnäoloharjoitus palauttaa ja laskee stressitasoja. Hengittele tietoisesti vaikka viisi kertaa, huomio ainoastaan siinä miten ilma kulkee sisään ja ulos. Harjoitus ei kestä kauaa, mutta kun teet sen päivittäin, vaikka 4-5 kertaa päivässä, huomaat miten stressitasosi laskee ja päivästä tulee helpompi hallita. Pidä tauot oikeasti taukoina, sinulla on niihin oikeus.
3. Tee jotain palauttavaa viikoittain; jotain joka katkaisee rutiinit, esim. pitkä kävelylenkki ja kahvit matkan varrella, urheilu, mikä vaan itseäsi kiinnostaa. Pääasia on että se vie ajatukset pois töistä ja muista rutiineista. Ulkona luonnossa liikkuminen on stressitasoa laskevaa, varsinkin kun liikut lempeästi, nauttien kauniista maisemista. Hikiliikunta erikseen. Jos sinulla on lapsia, liiku lasten kanssa, retkeile, nauti läsnäolosta heidän kanssaan.
4. Tee jotain palauttavaa kuukausittain jota et muuten tee; elokuvat, konsertit, museot, illallinen ulkona, tapaamiset ystävien kanssa.
5. Syö säännöllisesti ja monipuolisesti vihanneksia, kasviksia, marjoja, hedelmiä. Tässä suunnittelu auttaa, moni tekee viikon listan etukäteen, ja käy kaupassa 1 tai 2 kertaa viikossa jolloin heräteostokset vähenevät. Tasainen energiarytmi auttaa sinua jaksamaan myös haasteet paremmin. On vaikea syödä monipuolisesti jos jääkaapissa on vain valo, huolehdi siis että siellä on aina terveellistä syötävää.
6. Hemmottele itseäsi oikeilla asioilla, asioilla jotka edistävät hyvää oloa ja terveyttä pidemmällä aikavälillä, käy hierojalla, liiku sinulle mieluisilla tavoin, kokeile uusia lajeja, harrasta jotain joka tasapainottaa työn tuomia rasituksia. Jos stressitaso on jo valmiiksi koholla, harrasta lempeitä palauttavia lajeja tai vaikka pitsinnypläystä, perhon sitomista. Kun huomio on tekemisessä, saa aivot lepoa.
7. Harrasta hyötyliikuntaa, saat aktiivisuutta päivään huomaamatta, kävele työmatkaa tai osaa siitä, käytä rappusia hissin sijaan ym.
8. Käytä puhelinta vain asioiden hoitoon, älä viihdykkeenä. Ota äänet ilmoituksista pois, niin sähköposteista kuin muistakin. Viihdytä itseäsi kirjoilla, lue iltasaduksi itsellesi, jätä tv vähemmälle.
9. Muista että olet 100% vastuussa omasta hyvinvoinnistasi, sitä et voi ulkoistaa.
10. Elämä on ihana matka, nauti siitä tässä ja nyt, tee matkastasi niin miellyttävä että voit 20 vuoden päästä sanoa että onpa ollut kiva matka tähän asti. Ylä- ja alamäet kuuluvat elämään, mutta niihin ei kannata jäädä makaamaan.” Eteenpäin, sano mummo hangessa”.


Ja hei, jos tarvitset apua ota yhteys helena.toivonen@liikuntamaailma.fi, autan sinua matkan suunnittelussa 