Blogi - Vaikuta joulukiloihin!

Joulukilot

”Onneksi joulu on vain kerran vuodessa”- toteamus on hyvin yleinen. Jouluun kuuluu monenlaiset perinteet ja juhlinnat, jotka alkaa jo marraskuun alussa virallisen pikkujoulukauden avajaisten merkeissä. Kutsuja satelee pikkujoulujen lisäksi erilaisiin glögi-iltoihin, jolloin nautiskellaan pipareita, torttuja ja suklaata - hurja määrä kaloreita jos tähän rumbaan lähtee mukaan. Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto kerää ihmiset TV-ruutujen äärelle pienten, mutta usein kaloripitoisten juhlaherkkujen kera. Jo alkoholissa pelkästään on lähes sama kalorimäärä (7 kcal/g) kuin rasvassa (9 kcal/g), siihen päälle muutama konvehti (n. 50 kcal/kpl) ja torttu (n. 300-400 kcal/kpl) aikamoinen määrä.


Näitä kun keräillään pitkin joulukuuta eskaloituen jouluviikkoon jatkuen uuteen vuoteen niin kyllä vaan kehoon kerääntyy ylimääräistä massaa. Ruoansulatus menee varmasti sekaisin jos syödään vuorotellen rasvaa ja sokeria, suolaista ja makeaa, jotka huuhdellaan punaviinillä ja terästetyllä glögillä. Päivän kaksi keho kestää, mutta anna sille armoa. Ruokailujen lomassa kannattaa ulkoilla vaikka hautausmaakävelyllä. Huilaa ja lepää sopivassa suhteessa. Leiki lasten kanssa. Jos jouluna olisi lunta, pulkkamäki olisi aivan loistavaa suklaansulatus liikuntaa. Joulukiloja hallitset parhaiten päättämällä kuinka pitkä sinun joulusi on. Koska se alkaa ja milloin se päättyy.


Jouluna saa herkutella, mutta kannattaa säästää herkuttelut sinne jouluaattoon ja joulupäivään päättyen tapaninpäivään. Siitä varaslähtö uuteen vuoteen ja kevennettyyn ruokavalioon. Vuodenvaihde on loistava ajanjakso aloittaa ns. Puhtaalta pöydältä ja antaa keholle mahdollisimman terveellistä, hyvin sulavaa ja puhdasta ravintoa. Herkuttelurumba kannattaa katkaista mahdollisimman pian sen alkamisesta, sitä helpompaa se tulee olemaan.


Tsemppiä just sulle ja mukavaa joulunodotusta, 

Personal Trainer Piia

0 0
Feed