Blogi- Helmikuu ja treenit jatkuu!

Älä luovuta kun tulee hidasteita taukoja niitä tulee meille ihan jokaiselle, enemmän tai vähemmän. -Emmi

MITEN SÄILYTTÄÄ MOTIVAATIO ALKUVUODEN JÄLKEENKIN?


Tammi-helmikuussa on into treenaamiseen ja terveellisiin elämäntapoihin monilla korkeimmillaan. Löydätkö kuitenkin itsesi taas yhä vähemmän liikkumassa ja huonompien ravintovalintojen ääreltä viimeistään kevätauringon paistaessa? Miksi harmillisen monelle käy näin? Uudet rutiinit loppuvat, ennen kuin niistä oikeastaan edes ehtii muodostua rutiineja. Kokeile toteuttaa seuraavia asioita, niin motivaatio ei pääse sammahtamaan!


1. Prisorisoi realistisesti

Kaikkien meidän arjessa ja elämässä on varmasti vaikka mitä, jolla päivät tuppaavat täyttyä viikosta ja vuodesta toiseen. AINA löytyy varmasti jotain muuta, johon käyttää vaikkapa salilla tai lenkkipolulla vietetty tunti. Aikaa on rajallinen määrä vuorokaudessa ja jos jotain haluat, täytyy miettiä, mitkä asiat koet itsellesi tällä hetkellä tärkeimmiksi ja mihin haluat aikasi käyttää. Kaikkeen ei vain aika samanaikaisesti riitä. Treenimääriä suunnitellessa kannattaakin miettiä omaa elämää ja kuinka paljon muita asioita on; perhe, muut harrastukset, mahdollisesti työmatkoihin menevä päivittäinen aika, yleinen kuormitus. Ota viikko-ohjelmaasi aina sellainen määrä, joka sopii juuri omaan elämääsi ja johon pystyt järjestämään aikaa. Suunnitelmassa pysyminen motivoi ja tuo onnistumisen fiilistä. Jos olet päättänyt ottaa treenikertoja viikkoon viisi ja jatkuvasti huomaatkin skippaavasi niistä kaksi, tulee helposti vain tunne, että mönkään menee ja turha yrittää. Motivaation lasku on taattu.

2. Tavoite

Sen ei tarvitse olla jotain suurta ja mullistavaa, vaan pienetkin, ihan itseäsi varten asetetut konkreettiset tavoitteet saavat tekemään tehokkaammin! Se voi olla mitä vain, tärkeintä että se on juuri sinulle tärkeää. Se voi olla jokin treenitulos (esim. nyt vaikka 5 leukaa tai 250kg prässissä), painonpudotuksessa välitavoitteet (mihin mennessä on esimerkiksi 5 kg lähtenyt), parempi vastustuskyky (hyvä kunto ja terveelliset elämäntavat voivat vaikuttaa siihen, ettei vuodessa niin moni flunssa pääsekkään iskemään) ..mitä tahansa! Hyvä esimerkki vaikka asiakkailtani, jotka aloittivat treenaaman yhdessä ja ottivat tavoitteeksi jaksaa ensi vuonna paremmin rinteissä jokavuotisella yhteisellä laskettelureissullaan.

3. Älä luovuta kun tulee hidasteita taukoja

Niitä tulee meille ihan jokaiselle, enemmän tai vähemmän! Varsinkin moni aloittelija kokee kaiken menevän hukkaan, kun flunssa iskee pahasti muutaman ensimmäisen treeniviikon jälkeen. Tästä toivuttua onkin poikkeuksellisen raskas työviikko edessä, jolloin muutenkin suunnittleit treenaavasi kevyemmin. Ja sitten kun pari viikkoa on päästy treenien makuun, nyrjähtääkin nilkka lenkillä. Peliä ei ole menetetty, vaikka harmittaa saakin, mutta tärkeintä on miten jatkaa! Sama juttu vaikka, jos esimerkiksi painonpudottajalla meneekin ruokailut ihan päälaelleen yhden viikonlopun ajan, vaikka oli suunnitellut muuta, ei se kaada kokonaisuutta tai vie jo tehtyä tulostya pois. Vaan taas tärkeintä jatkaa! Epäonnistumiset, vastoinkäymiset ja se, ettei kaikki menekään kuten suunnittelee, kuuluu tässäkin mielessä elämään ja niistä on hyvä oppia pääsemään yli jatkaen kohti omia tavoitteita.


4. Tee sitä mikä tuntuu omalta jutulta

Jos aloitit tanssitunnilla käymisen, mutta parin kuukauden jälkeen huomaat viikko toisensa jälkeen jättäväsi tunnin väliin, koska se ei sytytäkään tarpeeksi, niin kokeile jotain muuta! Jotta saat treenitottumuksistasi pysyvät,täytyy sen tuntua mielekkäälle. Se, että aidosti tykkäät tekemästäsi, saa liikkeelle ja tekemään asioita viikosta ja lopulta vuodesta toiseen.


MOTIVOITUNUTTA HELMIKUUTA KAIKILLE! <3


-Emmi-
0 0
Feed