KESÄLOMA – JA HARJOITTELUN RYTMITTÄMINEN

Kesä – auringonpaiste, jäätelö, mökkeily, grillaaminen, uiminen, puutarhatyöt, veneily, pyöräily, lomailu...

 

Ihanaa! Viimeinkin on kesä!!

 

Kesä tarkoittaa monille samoja asioita tai toisaalta myös hyvinkin erilaisia asioita. Nuo edellä mainitut olivat asioita, joita minulle tuli mieleen kesän ihanista asioista. Nousiko Sinulle mieleen vielä jotain muuta? Yhden voisin kuitenkin vielä lisätä listalleni ja se on treenaaminen! Mitä ihmettä!! Kesä ja treenaaminen? Eikö silloin kuulu lomailla ja nautiskella? Vastaus on kyllä ja kyllä! Kyllä kesälle ja ihanalle lomailulle ja rentoilulle, mutta kyllä myös treenaamiselle :)

 

Kesä on itse asiassa loistavaa treeniaikaa, kun muilta osin elämä rauhoittuu. Kesällä voisi siis jopa pitää harjoittelun puolesta tiukemman treenijakson, koska muu elämän kuormitus on vähemmällä. Kokonaiskuormitus ei kasva, vaikka harjoittelumäärä lisääntyisikin! Lomalla keho ja mieli lepää työ- tai koulustressistä ja silloin kehomme kestää kovempaa treenistä tulevaa kuormitusta ja palautuu nopeammin, jolloin kehityskin on vauhdikkaampaa!

 

Valitettavasti monelle kesä tarkoittaa taukoa harjoittelusta ja aika moni asiakkaamme tuleekin syksyllä kesätauon jälkeen ensimmäiseltä salilta tai jumpalta sanoin: ”hitsi, ihan niinkuin alusta aloittaisi”. Ja olen kyllä kuullut useamman suusta myös sanat: ”en enää ikinä pidä kesätaukoa, kilojakin pääsi tulemaan ja kunto laskemaan”. ”Nyt on taas syksy edessä ja syksyn kuntokuuri alkaa”..

 

Kesällä harjoittelu ei estä kaikkia edellä mainitsemiani ihania kesän touhuja. Pikemminkin.. Grilliruoka maistuu paremmalta pienen hikoilun jälkeen, eikä jätskitkään jää niin herkästi vyötärölle. Bikineihin on mukavampi sujahtaa, kun keho tuntuu omalta itseltään :)

 

Vuoden 12 kuukaudesta kesää Suomessa on noin 3-4 kk, eli lähes kolmannes! Jos lomailee säännöllisestä liikunnasta parikin kuukautta, se vaikuttaa selkeästi kunto- ja voimatasoon. Vaivat lisääntyvät, kun keho ei saa kaipaamaansa huoltoa. Viikon, kahden tauko ei haittaa vielä mitään, vaan joskus voi tehdä erittäinkin hyvää, kun keho pääsee lepoon, rauhoittumaan ja kehittymään. Valitettavasti sitä pidemmät jaksot kääntävätkin tilanteen nurinkuriseksi ja alamäki alkaa.

 

Kesän ihania päiviä kannattaa hyödyntää! Kesälomalla voi hyvin tehdä kovatehoisemman nousujohteisen harjoituskauden kuntosalilla, Voimalassa ja jumppia yhdistellen, mutta ilman muuta Suomen upeaa kesää ja luontoa kannattaa hyödyntää harjoittelussa. Uiminen, pyöräily, kävely kauniissa metsässä, puutarhatyöt ja vaikka terassin rakentaminen antavat mukavasti hyötyliikuntaa tai jopa peruskestävyysharjoituksen! Liikuntamaailma järjestää Poutunpuistossa puistojumppaa kaksi kertaa viikossa sään salliessa, jolloin ulkoilmatakuu on taattu :) Personal Trainerin kanssa harjoituksen voi tehdä myös ulkona, esim kahvakuulalla. Useammalle asiakkaalle olen tehnyt yksilöllisen harjoitusohjelman myös mökille, niillä välineillä, joita asiakkaalla on käyttää. Mökillähän voi helposti hyödyntää vaikka portaita tai puunoksaa :)

 

On se sitten kesä tai talvi, harjoittelua kannattaa suunnitella omien tavoitteiden mukaisesti. Jos kaipaat tähän apua, kysy rohkeasti meiltä Liikuntamaailman henkilökunnalta apua ja varaa vaikka edullinen starttiohjaus Personal Trainingiin. Startissa voimme yhdessä miettiä, miten saisimme kesän rytmitettyä ohjelmistoosi. Viikossa on 168 tuntia, joista ihan varmasti riittää aikaa ainakin siihen minimiin terveytemme kannalta :) Tee itsellesi terveysteko ja pidä huolta myös kesän ajan liikkumisesta!

 

Sinua ajatellen, Mari

Liikuntamaailman Fysioterapeutti ja Personal Trainer

0
Feed