Blogi - Turhia lupauksia?

06.01.2019

TURHIA LUPAUKSIA?

Päätitkö taas vuoden vaihteessa jotain? Oliko se ehkä päätös lisätä liikuntaa, pudottaa painoa 10 kiloa tai syödä vähähiilihydraattisesti? Olet kenties luvannut sen myös aikaisempina vuosina, jaksanut pitää lupauksesi ensimmäisen kuukauden tai kaksi? Mutta nyt, tänä vuonna olet päättänyt onnistua. Mikä tekisi tästä kerrasta erilaisen kuin aikaisempina vuosina?

Uuden vuoden lupauksen tehneet ruuhkauttavat kuntosaleja tammikuussa. Mukavaahan se on meille yrittäjille, kun vilinää riittää ☺ Haluamme kuitenkin, että kuntokeskukseemme tuleva asiakas on tyytyväinen myös kolmen kuukauden ja vuoden kuluttua. Kovin usein uuden vuoden lupaukset jää lyhytaikaisiksi. Kuntorääkki tai tiukka pikadietti voi jopa tehdä tuhoja elimistössä. Tämä tilanne ei palvele asiakasta eikä yrittäjää.

Tänä vuonna ennen toimintaa mieti tarkkaan millaisia muutoksia elämässäsi lupauksesi tuo. Jos päätöksesi on esim. painonpudotus, oletko valmis tekemään päätöksen uudelleen joka päivä koko vuoden ajan? Oletko valmis tekemään tarvittavia muutoksia ruokavalioosi, askel kerrallaan? Oletko valmis tekemään kävelylenkin ja saliharjoituksen helmikuussakin, entä toukokuussa, entäpä lokakuun pimeinä iltoina?

Jos vastaat KYLLÄ-> Tervetuloa Liiikuntamaailmaan.
Jos vastaat EI-> Älä stressaa kehoasi laihdutus- tai kuntokuurilla, vaan jatka samaan malliin.

Kuntokeskukset tarjoavat treenimahdollisuuden lisäksi myös tukea lupaussuunnitteluun ja Personal trainereilta saat apua myös hetkillä, jolloin motivaatio on hukassa. Muista kuitenkin, että kuntosalikortti tai palkattu Personal Trainer eivät tee työtä puolestasi.

Tammikuu on samaan aikaan iloinen ja hankala kuukausi kuntosaleilla. Uusia innokkaita kokeilijoita on saleilla monesti paljon ja ohjaajilta pitäisi löytyä aikaa ja tukea treenin aloittamiselle.

Laskettelukeskuksissa talvi-aika tai satamakahviloissa kesäaika luo yleensä liikevaihdon koko vuodeksi. Kuntosalibisnes ei ole kuitenkaan sidottu vain yhteen vuoden aikaan, vaan toiminta pyörii ympäri vuoden. Kuntosalit ja sinä lupauksinesi olette samassa veneessä, sillä juuri Sinun hyvinvointisi kannalta harjoittelun tulisi olla ympärivuotista ja säännöllistä. UKK-instituutin liikuntasuositukset kehottaa meitä harrastamaan lihaskuntoharjoittelua vähintään kahdesti viikossa koko vuoden ajan.

TÄMÄ ON SE TAMMIKUU!!

Mitäpä siis jos tänä vuonna käytät viikon 168 tunnista, pari kertaa viikossa reilun tunnin säännölliseen lihaskuntoharjoitteluun ja teet muutamia maltillisia muutoksia arjessasi. Ja muista: tee vain muutoksia, joita voit luvata joka viikko uudelleen.

Lupaa, suunnittele, sitoudu omaan hyvinvointiisi ja toimi suunnitelman mukaisesti! Me puolestamme lupaamme, että tällä tavalla saavutat paljon enemmän, kuin kahden kuukauden treeneillä.

Nähdään salilla!!


Siina Ja Jukka

Blogi - Kuuntele kehoasi ja valitse viisaasti

04.12.2018

Täytyisi alkaa syödä taas terveellisesti. Täytyisi laihduttaa. Täytyisi liikkua enemmän. Täytyisi venytellä.

Kuulostaako tutulta? Suomenkielessä tämä konditionaali ilmaisee epävarmuutta ja ehdollisuutta. Liian usein asetamme itsellemme tavoitteita ja pyrkimyksiä, jotka kuitenkin ovat liian kaukaisia ajatuksia toteutuakseen todellisuudessa. Myös käskevä äänensävy itsellemme, ''täytyisi´´, tai ''pitäisi´´ saattaa kääntyä mielessämme meitä itseämme vastaan, samoin kuten kapinoiva teini kapinoi vanhempiensa käskyjä vastaan. Nyt kun kerran kiellät, niin varmasti syön tuon pullan tuosta. Tässä blogissa puhun armollisuudesta itseään kohtaan ja kultaisen keskitien löytämisestä. Muistutuksena vielä se, että jokainen on yksilöllinen, joillakin tiukka kuri ja rajat voivat toimia. Poimi siis itsellesi sopivat vinkit tästä tekstistä ja etsi oma kultainen keskitiesi liikunnan ja hyvinvoinnin saralla!

Kuuntele kehoasi, valitse viisaasti.

Kukapa tuntisi kehosi ja mielesi paremmin kuin sinä itse. Meidät ihmiset suunnitellut on tehnyt upeaa työtä. Meille on annettu kehon puolustusmekanismeja ja toimintoja jotka kertovat kehomme tilasta. Näitä täytyy oppia kuuntelemaan ja ottamaan niistä opiksi. Jos sinulla on esimerkiksi rankka viikko töissä, tunnet kehosi väsyneeksi ja voimattomaksi, kehon stressihormonitasot ovat jo valmiiksi korkealla ja hermoston kuormitus kovalla. Tällöin täytyy miettiä omia valintojaan.
Minkä päätöksen teet? Mennä salille vai sohvan nurkkaan syömään suklaata?
Vastaus on molemmat. Tai ei kumpikaan. Joillakin salitreeni saa ajatukset muualle ja stressin vapautumaan, joillain taas hermoston kuormittumaan enemmän ja palautumisen hidastumaan. Tällöin parempi liikuntamuoto voi olla kevyt kävelylenkki ystävän kanssa raittiissa ulkoilmassa, tai pehmeämpi ryhmäliikuntatunti kuten pilates, mindfulness tai jooga. Pääasia että nautit ja teet liikunnan vapaaehtoisesti. Liikuntaa ei täydy suorittaa, vaan sinulla on oikeus tehdä ja nauttia siitä. Ehkä treenin jälkeen pala tummaa suklaata vapauttaa lisää hyvänolon hormoneja serotoniinia ja endorfiinia, mitä liikunnassakin vapautuu. Valitsemalla suklaalevyllisen sijasta palan suklaata, ja kovan treenin sijasta pehmeä liikuntamuoto pääsemmekin seuraavaan osioon..

Kultainen keskitie, tasapainottelua valintojen välillä.

Ihmisen arki koostuu monesta palasesta, ja niiden tasapainosta. Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Kaikki osa-alueet heijastuvat toisiinsa. Karkealla ajattelulla ravinto, liikunta ja uni täytyy olla tasapainossa, jotta kehomme ja mielemme voi hyvin. Tähän kun lisätään vielä sosiaaliset suhteet, personaan yksilölliset henkiset voimavarat ja käyttäytymismallit saadaan lisää haastetta. Kun nämä osiot ovat tasapainossa, ihminen ja keho todennäköisesti voi hyvin. Voit kuvitella eteesi useamman vesilasin. Jokainen vesilasi kuvaa yhtä osiota elämästäsi; työelämä, talous, sosiaaliset suhteet, vapaa-aika ja harrastukset, fyysinen- ja henkinen terveys. Laseja voi olla useampikin. Paljon töitä tekevällä työelämää kuvaava lasi on täysi. Samoin ehkä talouslasi. Töiden teko kuitenkin usein verottaa vapaa-aikaa ja sitä kautta harrastamista ja sosiaalisia suhteita, oli sitten kyseessä perhe tai ystävät. Silloin niitä kuvaavat lasit saattavat olla tyhjemmät ja huojuttaa tätä meidän psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta ja jaksamista. Tällöin kannattaakin miettiä olisiko mahdollista esimerkiksi vähentää töitä, jolloin puuttuvat lasit saisivat täytettä ja tasapainoa kuntoon. Täytyy muistaa, että elämä on näiden osa-alueiden välillä jatkuvaa tasapainottelua ja harva selviää elämästä kellahtamatta kertaakaan kumoon. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella itseään, tarkastella omassa elämässä täydentyviä osa-alueita, tehdä niihin vaikuttavia muutoksia pikkuhiljaa ja…

Ole itsellesi armollinen.

Muutoksien ei tarvitse tapahtua heti. Anna itsellesi aikaa, kun olet saanut jonkun päätöksen mieleesi puhuttele siitä siten, että se tulee tapahtumaan. Alitajunta alkaa työstämään tavoitetta automaattisesti ja vaikuttaa valintoihisi ehkä sinun niitä edes tiedostamatta.

Tee pieniä muutoksia elämääsi, jotta kehollasi ja mielelläsi on aikaa sopeutua. Ajattele muutokset elämäntapana, joka auttaa sinua kaikilla edellisessä kappaleessa mainituilla osa-alueilla. Kun vähennät jostain toisesta, saat jotain muuta tilalle joka tapauksessa.

Jätä elämästäsi haitallisia asioista hiljalleen pois, olivat ne sitten epäterveelliset ruokavalinnat, huonot ihmissuhteet tai itsensä mollaaminen. Aluksi saattaa tuntua, että teet vääriä valintoja, mutta elämä pyrkii tasapainoon ihan itsestäänkin, joten jotain upeaa on tulossa tilalle.

Viimeisenä, mutta tärkeimpänä. Rakasta itseäsi. Juuri semmoisena kuin olet. Hyvä olo lähtee sisältäsi, ja se heijastuu väkisinkin ympäristöösi ja läheisiisi.

Ihanaa ja rauhallista joulunaikaa ja onnellista uutta vuotta 2019!


<3: Roosa Keteli

Blogi - Valmiina juhlakauteen!

01.11.2018


Loppuvuosi on monille pikkujoulujen ja muiden kekkerien aikaa. Syksyn flunssakierre, kiireet tai pimeän tuoma väsymys ovat saattaneet aiheuttaa taukoa liikkumisesta ja/ tai kaamos on saanut tarttumaan turhan usein kauppoihin jo ilmestyneisiin konvehtirasioihin. Kropassa on tunkkainen olo ja henkarilla odottava juhlamekko tuntuukin epämukavalta päällä. Jos sulle on käynyt näin, niin ei hätää! Tässä helpot niksit, joita toteuttamalla pari viikkoa, saat järkevästi freesattua kroppaa ja ylimääräistä nestettä poistumaan:

*PUHDISTA RUOKAVALIO & JÄTÄ POIS HERKUT – varsinkin iso määrä sokeria. sekä rasvainen ja suolainen ruoka saavat pöhöttyneen olon – ei normaali ravintorikas sapuska. Usein myös herkkujen kiskominen vähentää normaaleja aterioita, joka liian usein tapahtuvasti saa aineenvaihdunnan myös hitaammalle teholle. Myös einekset ja valmisruuat kannattaa jättää, vaan nauttia hyvistä raaka-aineista valmistettua ruokaa riittävät määrät. Myös keinotekoisten makeutusaineiden minimoiminen viikoksikin tekee terää; kroppa tykkää luonnollisesta ja puhtaasta ravinnosta

*SYÖ RIITTÄVÄSTI, ÄLÄ KITUUTA JA KÄYTÄ SUOLAA NORMAALISTI– pari päivää voi jaksaa kyllä, mutta kroppa ottaa kyllä tarvitsemansa ja todennäköisyys herkkuihin ja rasvaisen ruuan kaksin käsin kahmimiseen on suuri. Aineenvaihdunta ihmettelee myös mitä tapahtuu ja tuppaa huidastua yhtäkkisen energiansaannin rajuja tippumisena. Jos normaalissa ruokavaliossasi on reilummin hiilihydraatteja mukana, voit juhlia edeltävällä viikolla maltillisesti hieman tiputtaa niiden määrää; tämä saa nestettä poistumaan kropasta, koska hiilihydraatit sitovat sitä. Jos tiputat hiilihydraatteja, muista kuitenkin lisätä kasviksia tilalle, niin olosi on kylläisempi!

*JUO VETTÄ REILUSTI – jos nestettä tulee elimistöön liian vähän, alkaa se pitää siitä helposti tiukemmin kiinni, mikä aiheuttaa nesteisen olon lisäksi myös nuutuneen olon. Vettä kannattaa juoda ainakin se 3 litraa päivän aikana; olo virkistyy ja kropasta poistuu kuona-aineita paremmin

*TREENAA NORMAALIIN TAPAAN, ÄLÄ LIIKAA – liikunnasta tulee freesi olo kroppaan ja aineenvaihdunta tykkää hyvää. Joskus saatetaan sortua kuitenkin lisäämään liikuntaa liiaksi, jotta ulkoinen habitus kohentuisi nopeasti. Tässä mennään kuitenkin metsään pahasti, kroppa väsähtää liikaa ja vaikutus voi olla jopa päinvastainen ; väsynyt ja stressaantunut kroppa kerää nestettä, ruokahalu ja herkkujen himo kasvaa

*LISÄÄ HIEMAN AEROBISTA LIIKUNTAA, JOS SITÄ KUULUU VIIKKOIHISI NORMAALISTI VAIN VÄHÄN TAI EI OLLENKAAN – viikkoon ei kannata lisätä yhtäkkiä viittä HIIT-treeniä tai päivittäistä tunnin lenkkiä muiden treenien päälle, vaan pari reipasta 45-60 min kävelyä / hölkkää /pyöräilyä tms (mitä vain itsellesi mieleistä) riittää hyvin.

*UNTA PALLOON – unen voimaa ei kannata koskaan aliarvioida! Kaikilla tulee joskus huonosti nukuttaja öitä ja moni on ehkä huomannut vaakankin lukeman pomppaavan tällöin hieman ylöspäin ja vatsan toiminta voi olla huonoa. Kun nukkuu riittävästi, on olo myös virkeämpi kaikkeen päivän tekemiseen, joten todennäköisesti myös arkiakriivisuus on runsaampaa koko päivän aikana

*RENTOUDU SÄÄNNÖLLISESTI, STRESSAA VÄHÄN – keho ja mieli kulkevat aina käsi kädessä ja asioista liiaksi murehtiminen, ihmissuhdeongelmat, työpaineet saavat joskus stressikertoimen niin suureksi, että yllämainutta asioita on vaikea toteuttaa; yöunet menevät, treenaamaan ei ehdi, vedenjuonti unohtuu ja herkuista haetaan nopeaa energiaa. Joten vaikka kiire painaisi, muista nollata mieltä ja tehdä myös itseäsi rentouttavia asioita

Vaikka oma olo tuntuisikin epäfreesiltä ja turvonneelta, niin faktahan on se, ettei kukaan muu huomaa mitään eroa! Useinse kuitenkin vaikuttaa omaan oloon, fiilikseen ja sosiaaliseen ulosantiin. Siksi joskus pieni, JÄRKEVÄ freesaus saa nauttimaan hetkestä, juhlista ja seurasta enemmän.

IHANAA JA ILOISTA MARRASKUUTA KAIKILLE! ☺

-Emmi-