Blogi - Loma

04.07.2018

Loma!


Onko ihanampaa sanaa? Loma antaa vapauden tunteen; olla ilman aikatauluja, suunnitelmia, ilman herätyskellon soimista aamulla. Joillekin suunnittelemattomuus voi aiheuttaa ahdistusta, minulle se on vapautta. Pääasia että viettää lomansa omien mieltymysten mukaan. Jos perheessä on monta, joiden toiveita on otettava huomioon, olisi hyvä jos jokaiselta edes jokin toiveista tulisi toteutettua. Näin kaikille jää lomasta hyvä fiilis.

Kesä on parasta aikaa myös aistia luontoa vaikkapa erilaisten liikuntaharrastusten parissa. Kävely luonnossa voi olla elämys, varsinkin kun muistaa avata kaikki aistit; näkö-, kuulo-, haju-, maku- ja tuntoaistit. Laita puhelin äänettömälle, jätä kuulokkeet kotiin ja mene luontoon. Aisti silmillä sen kauneus, kuule lintujen laulu, pörriäisten surina ja tuulen suhina, tuoksuttele metsän, kukkien, ruohon tuoksua, nappaa metsämansikka, mustikka suuhusi, tunne sammaleen pehmeys, puiden rungon karheus, polun epätasaisuus. Ei ihme että luonnolla on stressiä alentava vaikutus.

Voit kokeilla suppausta, melontaa, frisbeegolfia, pyöräilyä, uintia pehmeässä järvivedessä, mennä meren rantaan etc. Voit osallistua puistojumppaan; Jukan voimatreeneihin ma 23.7 Sorsapuistossa klo 17 tai ilmoittaudu suppaus -kokeiluun 16.7. Tee sitä mikä kiinnostaa tai älä tee mitään, lomalla on hyvä olla suorittamatta. Muutama viikko ilman liikuntaakaan ei ole pahitteeksi jos kehosi sitä tarvitsee. Itselle lomalla käy toisin, liikunta lisääntyy luonnostaan, kun ei tarvitse olla töissä ja on aikaa tehdä sitä mitä työpäivinä ei ehdi tai jaksa.

Voit myös ottaa kirjan käteen, lukea ja antaa vain mielikuvituksen lentää. Lepoa, ja tekemistä, sopivassa suhteessa. Oma lomani koostuu todennäköisesti hyvin paljon luonnossa olemisesta, mutta myös jonkin verran kulttuurista, kesän ihanat pienet näyttelyt maalla. Ja suurempiin on hyvä mennä jos sadepäivä sattuu kohdalle. Mustikkametsä, ja oleskelu puutarhakeinussa, siinä se. Kesän parasta.

Helena Toivonen
hyvinvointivalmentaja
mindfulness -ohjaaja

Blogi - Miksi ryhmäliikunta-aikataulu muuttuu?

01.06.2018

Ryhmäliikuntakalenterimme muuttuu kolme kertaa vuodessa. Kalenteri jaksottuu kevät-, kesä- ja syysaikatauluun. Luonnollisesti kevään aikataulussa on hieman enemmän tunteja kuin muiden kausien aikatauluissa. Kesän aikataulu taas on kaikkein "kevyin" ja josta jää myös tunteja usein vielä tauolle kesän hiljaisimmiksi viikoiksi.

Aikataulujen rakentaminen on aikamoista palapeliä ja itse koen välillä ahdistusta ja sydämentykytyksiä sen suunnittelusta. :D

Monella on varmasti käynyt oman lempitunnin kanssa niin, että sitä ei enää löydykään seuraavan kauden aikataulusta. Haluankin nyt avata teille syitä, miksi muutoksia aikatauluihin tehdään.

Täyttöasteet

Aloitan aina aikataulun suunnittelun siitä, että katson kuluvan ja edellisten kauden kävijämääriä tunneilla. Kävijämäärät (täyttöaste) vaikuttavat eniten tuntien pysyvyyteen aikataulussa. Olette varmasti huomanneet, että jotkut tunnit pysyvät aikataulussa samoissa ajankohdissa vuodesta toiseen. Näiden hyvien täyttöastetuntien ympärille rakentuu sitten muu aikataulu.

Tässä vaiheessa mietin, että jokaiselle "prime time" ajalle (toki myös muillekin ajoille), eli 16.30 ja 17.30 lähtöihin on mahdollisimman erityyppisiä tunteja eri päiville. Maanantaista perjantaihin ei voi olla montaa esim. Terveselkä-tuntia samaan lähtöaikaan.

Kohderyhmä

Mikä on meidän kohderyhmämme, kenelle haluamme suunnata tuntimme. Aamupäivisin käy eniten eläkeläisiä, prime time aikaan enemmän työssäkäyviä ja myöhemmillä tunneilla sitten vaan ihan sekalaista sakkia.

Ohjaajat ja osaaminen

Harva ohjaaja on "kaikki ruokainen"! Lähes jokaisella ohjaajalla on jokin oman alueen erikoisosaaminen. Näitä pyrimme myös mahdollisuuksien mukaan käyttämään hyväksi. Minä olen hyvä esimerkki siitä, että oma osaamiseni on vahvaa esim. Pilateksessa ja joogassa, mutta taas tanssillisia tunteja ei onnistu tämän naisen ohjata. Kävimpä joskus muuten Zumbakoulutuksen, mutta yhtään zumbatuntia en koskaan ohjannut, enkä muuten ohjaakaan. :)

Toinen vaikuttava tekijä on tuntien lisenssit ja ohjaajalisenssit, jotka on rajattu vain tietyille ohjaajille. Kaikki eivät siis edes saa ohjata kaikkia tunteja.

Osa ohjaajista tekee ohjaustyötä toisen työn sivussa, joka rajaa heitä ohjaamaan vain tiettyihin aikoihin. Tai osa ohjaajistamme ohjaa myös molemmissa pisteissämme Nokialla ja Tampereella. Tämä rajaa myös mahdollisuuksia käyttää ohjaajiamme.

Harrastettavuus

Pyrimme aina myös siihen, että tunteja olisi mahdollista harrastaa useamman kerran viikossa. Ns. perustunteja pyrimme pitämään aikataulussa aina suurimman osan, tämän jälkeen tulee uutuudet tai pienemmälle kohderyhmälle suunnatut tunnit.

Sijaistusmahdollisuudet

Lähtökohtaisesti haluamme käyttää sijaistustarpeen sattuessa omia ohjaajiamme. Joudumme myös miettimään, että samoja tunteja ei olisi kahta päällekäin eri keskuksissa, jotta toisella tämän tunnin ohjaajalla olisi mahdollista sijaistaa tarvittaessa toista ohjaajaa. Aina me ei kyllä tässä onnistuta, ettei tulisi päällekäisiä tunteja. Koska samat tunnit toimivat usein samoissa ajankohdissa niin Nokialla kuin Tampereellakin.

Asiakastoiveet

Pyrimme aina ottamaan mahdollisuuksien mukaan asiakastoiveet huomioon. Palautteen antaminen ei siis koskaan ole turhaa. Niillä pystytte oikeasti vaikuttamaan aikatauluihin, mutta muistakaa että eniten pystytte vaikuttamaan tuntien pysyvyyteen niillä jaloillanne. Ja niiden jalkojen liikkeen täytyy tässä tapauksessa suuntautua sisään päin.

Harvoin pystymme yksittäisiä toiveita toteuttamaan, mutta mitä useampi antaa samasta asiasta palautetta, reagoimme siihen varmasti.

Vielä painotan palautteen annon tärkeyttä, niin negatiivisen kuin positiivisen. Emme myöskään turhaan sano aina tunnin jälkeen, että anna palautetta tunnista tai kysy jos jokin asia jäi vaivaamaan. Me oikeasti HALUAMME saada palautetta ja ihan oikeasti molempia. Vaikka tämä työ ei tunnukaan työltä, mutta teitä varten me siellä olemme, niin uskaltakaa kertoa jos jokin asia ei tunnissa miellyttänyt tai jos koit jonkin asian erityisen hyväksi.

Jos et palautetta uskalla antaa suoraan ohjaajalle, voit (ja pitää) antaa sitä joko vastaaville tai johdolle. Nokialla palautetta voi antaa Ilonalle ja Tampereella minulle.

Blogi - Pieniä askelia

14.05.2018

Pieniä askelia

Kuka olen kaikista ihmissuhteistani huolimatta? Ei siis niiden ansiosta vaan niistä huolimatta. Tämä kysymys kysytään Dolanin kirjassa Pieni Askel. Hyvä kysymys, joka johdattaa itsen äärelle. Osaatko vastata siihen? Minä en osannut. 

Englannissa asuessani minulta kysyttiin: What makes you tik? joka yrittää kysyä hiukan samaa. Mikä saa sinut tikittämään? Minulta kysyttiin tämä, kun olin parikymppinen, en osannut vastata.

Jos otetaan kaikki pois, mitä jää jäljelle? Jos kuorin elämästäni pois ihmissuhteet, tapahtumat, paikat löydänkö itsen sisältäni?

Ihailen ihmisiä joilla on suunta, jotenkin he tietävät minne haluavat, miten sinne haluavat ja kenen kanssa sinne haluavat.

Ennen sillä ei ollut väliä, menin eteenpäin ajattelematta kovinkaan paljon ja elämä tuntui ihan hyvältä, en odottanut suuria, mutta kaikki mitä tein tuntui sillä hetkellä hyvältä. Jossain vaiheessa aloin epäröimään, olinko mennyt harhaan, onko asiat joita teen niitä asioita joita haluan tehdä. Mutta mitä tapahtui, että ylipäätään aloin epäröimään? Menetinkö uskoni itseeni? Ehkä. Miten löydän takaisin?

Kuka olen kaikista ihmissuhteistani huolimatta? Ei siis niiden ansiosta vaan niistä huolimatta. Kysyn itseltäni uudestaan. Palaanko ajassa taaksepäin ja pohdin millainen olin lapsena, nuorena ja aikuisena? Mikä on muuttunut vai onko loppujen lopuksi mikään muuttunut? Iloitsen edelleen samoista asioista, olen edelleen epävarma joistain asioista, enkä edelleenkään ole tehnyt suuria suunnitelmia. Nautin pienistä ja suurista asioista, ilahdun, suren, rakastan, olen tyytyväinen ja tyytymätön, kaikkea vuorollaan ja joskus yhtä aikaa. Herään joka aamu onnellisena siitä että on uusi päivä. Elän siis mielestäni erittäin hyvää elämää.

Joskus on hyvä pysähtyä pohtimaan elämän suuria kysymyksiä, ja joskus on ihan hyvä todeta että juuri näin on hyvä. Just näin.

Helena Toivonen
hyvinvointivalmentaja
mindfulness -ohjaaja