Blogi - Uupuminen, ylirasitustila, burnout ja loppuunpalaminen

11.10.2019

Nykypäivänä näihin otisikkoaiheisiin törmää jo liiankin usein!

Itse tiedän tästä tilasta omakohtaisten kokemusten kautta paljon ja törmään aiheeseen yhä useammin myös asiakkaiden kohdalla.

Enää ei välttämättä asiakkaille suunnitellakaan treeniohjelmaa vaan suunnitellaan palautumisohjelma. Kiireisessä arjessa, parhaillaan ruuhkavuosissa, ei osata enää pysähtyä samalla tavalla kuin aikaisemmin. Ihmismieli ja keho vaatii ihan samalla tavalla huoltoa, kuin vaatii autokin. Ilman säännöllisiä huoltoja, auto tuskin toimii kovin pitkään. Öljy loppuu, jarrupalat kuluu... Ihan samalla tavalla kuluu mieli ja keho, mikäli et pidä palautumisesta huolta.

Koska olet viimeksi viettänyt ihan kokonaisen vapaapäivän? Pysytellyt sisätiloissa, niissä pieruverkkareissa, tukka sotkussa ja ehkä jopa hampaat pesemättä.

Usein vapaapäivät täyttää kaikella mieleisellä ja kivalla tekemisellä, kun kerrankin niitä on aikaa tehdä. Tämä kuitenkin ajan saatossa kostautuu, sillä keho ja mieli vaativat niitä pieruverkkaripäiviä. Mieluiten yhden viikkoon! Viikonloppuna on myös mukava ottaa pari lasia viiniä, jolloin pystyy paremmin rentoutumaan. Mutta oletko koskaan miettinyt, paljonko illalla otettu yksikin viinilasillinen vaikuttaa seuraavan yön uneen? Enemmän kuin uskotkaan! Uskalla jättää pieruverkkaripäivää edeltävänä iltana se lasillinen viiniä ottamatta, jotta saat seuraavana päivänä kehon ja mielen palautumaan paremmin yhteistyössä unen kanssa.

Muista myös jaksoittaa liikkumistasi! Aina ei voi tehdä samaa treeniä, lenkkiä, jumppaa. Liikunnassa tulee pitää myös palauttavia kausia. Samalla tavalla kun urheilijat jaksoittavat harjoitteluaan, tulisi tavan liikkujankin sitä tehdä. Kestävyys-, lihaskunto-, kehonhuolto- ja liikkuvuus-, sekä ylimenokausi. Ylimenokaudella tarkoitetaan, että treenaat jos huvittaa, mutta harjoitusten tulee olla kevyitä ja palauttavia.

Näihin jaksoitus ja palautumisasioihin kannattaa kysyä ihan rohkeasti apua liikunta-alan ammattilaiselta. Usein se palautumiskausi on kaikkein haastavin.

Näin loppuun haastankin sinut PIERUVERKKARI-haasteeseen! Eli yksi päivä viikosta pelkkää palautumista, rauhoittumista ja oleilua, pystyisitkö siihen?

Ihanaa viikonloppua!

❤Siina

Blogi - Tiina esittäytyy

11.09.2019

Olette ehkä törmänneet Tampereen Liikuntamaailmassa uuteen kasvoon. On aika kertoa tarkemmin, kuka uusi tyyppi siellä pyörii!

Olen Tiina Torppa, Liikuntamaailman uusi Urheiluhieroja sekä Personal trainer. Aloitin syyskuun alusta työt Liikuntamaailmassa.
Olen 27-vuotias ja Keski-Pohjanmaalta lähtöisin, mutta 6 vuoden aikana jo hyvin Tamperelaistunut.

Liikunta on ollut minulle aina lähellä sydäntä ja avain hyvinvointiin.
Nykyään tavoitteellinen treenaaminen pääasiassa kuntosalilla on mun juttu. Tykkään siitä, että urheilussa on joku päämäärä, jota kohti mennä. Tavoitteet motivoi, ja siksi aikanaan lähdinkin mukaan myös Bodyfitness-kilpailuihin.
Tavoitteiden lisäksi minulle on tärkeää liikkumisessa terveys, toimintakyky ja myös kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja palautumisen huomiointi.
Otan nämä asiat aina huomioon myös asiakkaideni kanssa. Mielestäni jokaisen tulisi löytää oma mielekäs tapa liikkuva ja pitää itsestään huolta.

Mielenkiintoni heräsi liikunta- ja hyvinvointialalle kiinnostuksesta omaan hyvinvointiin ja kuntosaliharrastuksen kautta. Alan vaihtaminen turvallisesta palkkatyöstä yrittäjäksi oli riski, mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä, että se oli tähän astisen elämäni parhaimpia päätöksiä.

Personal trainerin työstä minulla on kokemusta neljän vuoden ajalta. Asiakkaita minulla on ollut laidasta laitaan, aloittelijasta ja elämäntapamuuttujasta aina MM-tason urheilijaan.
Vahvin osaamisalue ja mielenkiiinnon kohde valmentajana minulla on ehdottomasti kehonmuokkaus, fitness, painonhallinta sekä elämäntapamuutokset.
Koulutetuksi hierojaksi valmistuin Pirkanmaan Urheiluhierojakoulusta vuosikurssilta 2018-2019. Hierojana pyrin löytämään asiakkaani kanssa ratkaisuja kehon ongelmiin.

Olen todella kiitollinen, että saan työskennellä unelma-ammatissani. Minulla on motivaatiota kehittää itseäni jatkuvasti eteenpäin, tällä alalla oppiminen ei lopu koskaan!

Kannustan Sinuakin tavoittelemaan unelmiasi, ja tekemään asioita niiden eteen joka päivä.

Jos tarvitset apuja salin puolella tai ravintoasioissa, niin ota rohkeasti yhteyttä joko suoraan minuun, tai varaa aika vastaanotosta.
Hieronta- aikoja pystyt varaamaan suoraan osoitteesta : timma.fi/hierontapassi

Pirteää syksyä kaikille! Pitäkää itsestänne huolta.

<3 :llä Tiina

Voisitko tehdä jotain toisin?

01.08.2019


Osalla loma lähenee loppuaan, osalla jatkuu, osalla ehkä vasta tulossa. Onko loma tehnyt tehtävänsä? Oletko rentoutunut, ladannut energiaa, levännyt? Oletko saanut nauttia kauniista kesäpäivistä, mansikoista, auringonpaisteesta, kirjojen lukemisesta. Miten sitten lomasi oletkaan viettänyt, toivottavasti se on ollut mieleinen.

Saattaa myös olla että loma on mennyt toipuessa kevään haasteista, ja työn aloitus ei tunnu lainkaan houkuttelevalta. Voisitko tehdä jotain toisin, jotta jatkossa lomilta töihin palaaminen olisi mielekkäämpää? Jos työn kuormittavuus on suuri, ei loma riitä palautumiseen.

Aleksander Stubb käyttää 8-8-8 sääntöä, 8h unta, 8h töitä, 8h vapaata (työstä vapaata). Helppo sääntö, mutta voi olla että tarvitset hiukan suunnittelua toteutukseen. Tee se, se on sinun hyvinvointisi kannalta paras päätös ja kantaa pitkälle. Tuohon 8 h vapaata sisältyy myös kotiasiat joten pidä väljyyttä siinä osassa, jottei perhe-elämä mene suorittamiseksi. Seuraavista vinkeistä voit napata vaikka vain muutaman asian, jota lähteä toteuttamaan.


1. Työaika; mahdollisimman lähellä 8 tuntia päivässä, jos tuntuu että se ei riitä, ota puheeksi esimiehen kanssa
2. Tee jotain palauttavaa jokaisen työpäivän aikana; jo muutaman minuutin läsnäoloharjoitus palauttaa ja laskee stressitasoja. Hengittele tietoisesti vaikka viisi kertaa, huomio ainoastaan siinä miten ilma kulkee sisään ja ulos. Harjoitus ei kestä kauaa, mutta kun teet sen päivittäin, vaikka 4-5 kertaa päivässä, huomaat miten stressitasosi laskee ja päivästä tulee helpompi hallita. Pidä tauot oikeasti taukoina, sinulla on niihin oikeus.
3. Tee jotain palauttavaa viikoittain; jotain joka katkaisee rutiinit, esim. pitkä kävelylenkki ja kahvit matkan varrella, urheilu, mikä vaan itseäsi kiinnostaa. Pääasia on että se vie ajatukset pois töistä ja muista rutiineista. Ulkona luonnossa liikkuminen on stressitasoa laskevaa, varsinkin kun liikut lempeästi, nauttien kauniista maisemista. Hikiliikunta erikseen. Jos sinulla on lapsia, liiku lasten kanssa, retkeile, nauti läsnäolosta heidän kanssaan.
4. Tee jotain palauttavaa kuukausittain jota et muuten tee; elokuvat, konsertit, museot, illallinen ulkona, tapaamiset ystävien kanssa.
5. Syö säännöllisesti ja monipuolisesti vihanneksia, kasviksia, marjoja, hedelmiä. Tässä suunnittelu auttaa, moni tekee viikon listan etukäteen, ja käy kaupassa 1 tai 2 kertaa viikossa jolloin heräteostokset vähenevät. Tasainen energiarytmi auttaa sinua jaksamaan myös haasteet paremmin. On vaikea syödä monipuolisesti jos jääkaapissa on vain valo, huolehdi siis että siellä on aina terveellistä syötävää.
6. Hemmottele itseäsi oikeilla asioilla, asioilla jotka edistävät hyvää oloa ja terveyttä pidemmällä aikavälillä, käy hierojalla, liiku sinulle mieluisilla tavoin, kokeile uusia lajeja, harrasta jotain joka tasapainottaa työn tuomia rasituksia. Jos stressitaso on jo valmiiksi koholla, harrasta lempeitä palauttavia lajeja tai vaikka pitsinnypläystä, perhon sitomista. Kun huomio on tekemisessä, saa aivot lepoa.
7. Harrasta hyötyliikuntaa, saat aktiivisuutta päivään huomaamatta, kävele työmatkaa tai osaa siitä, käytä rappusia hissin sijaan ym.
8. Käytä puhelinta vain asioiden hoitoon, älä viihdykkeenä. Ota äänet ilmoituksista pois, niin sähköposteista kuin muistakin. Viihdytä itseäsi kirjoilla, lue iltasaduksi itsellesi, jätä tv vähemmälle.
9. Muista että olet 100% vastuussa omasta hyvinvoinnistasi, sitä et voi ulkoistaa.
10. Elämä on ihana matka, nauti siitä tässä ja nyt, tee matkastasi niin miellyttävä että voit 20 vuoden päästä sanoa että onpa ollut kiva matka tähän asti. Ylä- ja alamäet kuuluvat elämään, mutta niihin ei kannata jäädä makaamaan.” Eteenpäin, sano mummo hangessa”.


Ja hei, jos tarvitset apua ota yhteys helena.toivonen@liikuntamaailma.fi, autan sinua matkan suunnittelussa 