Blogi - Stressinpurkutalkoot

04.03.2019

Mediassa keskustellaan tällä hetkellä kiivaasti jaksamisesta, ylikuormittumisesta ja stressin aiheuttamista haitoista terveydelle. Koska liikunta on tärkeä osa jaksamisessa Liikuntamaailma aloittaa maaliskuun aikana #stressinpurkutalkoot. Seuraa siis ilmoitteluamme ja tule mukaan!

Koko arkea tuskin onnistut kerralla laittamaan uusiksi, mutta löytyisikö alla olevasta listasta joitakin asioita joita voisit muuttaa jo tänään? Entä voitko olla päätöksesi takana vielä syksyllä?

• Syö säännöllisesti.
• Nuku ja lepää riittävästi.
• Liiku säännöllisesti.
• Rentoudu.
• Ole jouten välillä.
• Pidä pieniä taukoja päivän mittaan, vaihda asentoa ja liiku.
• Käytä nautintoaineita vain kohtuullisesti.
• Hae tukea ystäviltä, tuttavilta, työtovereilta tai harrastuskavereilta.
• Hemmottele itseäsi.
• Pidä huoli rajoistasi, ole jämäkkä.
• Virkistäydy, hulluttele, käytä luovuuttasi.
• Puhu tunteistasi.
• Pidä yllä rakentavaa ajattelua, vastusta kielteistä ajattelua.
• Vältä mustavalkoista ajattelua.
• Huolehdi, että tavoitteet ovat realistisia ja johdonmukaisia.
• Luo aikataulu ja työjärjestys.
• Vaali itsellesi merkityksellisiä asioita.

Jukka Heinola – Yrittäjä ja perheen isä

Blogi - Tietoa tuutin täydeltä

01.02.2019

Tietoa tuutin täydeltä

Tietoa on saatavilla ähkyksi asti, mutta se ei auta, jos yksilö ei koe informaatiosta syntyvää nettohyvää eli kaiken työn päälle tulevaa palkintoa, omakseen. Palkinnon pitää olla vielä sellainen, joka ravitsee sisimpiä arvojamme. Pikapalkinnoilla tässä kohtaa ei ole sijaa. Parhaiten toimii, jos tekeminen itsessään on palkinto.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on tekemisestä niin innostunut, että se itsessään palkitsee ja antaa sitä kautta tyydytystä perimmäisille tarpeillemme, ja samalla vie meitä tavoitteeseemme.

Annan pari kuvitteellista esimerkkiä;
- Ylipainoinen innostuu liikunnasta niin, että paino laskee, koska liikkuu, ei siksi että yrittää muilla keinoin pudottaa painoa. Samalla koko elämä kehittyy terveellisempään suuntaan.
- Esimies on innostunut läsnäoloharjoituksista. Samalla kun oma stressitaso laskee, hän vie opittuja käytänteitä työyhteisöönsä, sekä ympäristöönsä, jolloin koko työyhteisön hyvinvointi nousee.
- Lääkäri määrää verenpainelääkkeet, ja antaa informaatiota, miten stressiä alentamalla ja töitä vähentämällä voisi päästä myös lääkkeettömäksi. Potilas syö lääkkeet, ei vähennä töitä, mutta aloittaa työmatkakävelyn, josta innostuu niin, että kävelee joka paikkaan. Vuoden päästä lääkkeitä ei tarvita koska, koko elämä on muuttunut rennommaksi kävelyn ansiosta.

Se, kuinka tietoa hyödynnetään, on yksilön vastaanottavuuden ja turvallisuudentunteen summa. Liian harvoin mietimme tiedon ja tapojen suhdetta, vaikka piintyneet tavat ohittavat muistin mennen tullen. Jotta informaatiosta saa kaiken hyödyn, kannattaa kysäistä itseltään mm seuraavia kysymyksiä;
- Olenko valmis sellaiseen muutokseen, jota tapojen muuttaminen minulta vaatii?
- Olenko valmis muuttamaan itseäni uusiin tapoihin?

Helena
haluaa auttaa ihmisiä löytämään oman hyvinvointitaituruutensa
ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja mindfulness -ohjaaja

Blogi - Turhia lupauksia?

06.01.2019

TURHIA LUPAUKSIA?

Päätitkö taas vuoden vaihteessa jotain? Oliko se ehkä päätös lisätä liikuntaa, pudottaa painoa 10 kiloa tai syödä vähähiilihydraattisesti? Olet kenties luvannut sen myös aikaisempina vuosina, jaksanut pitää lupauksesi ensimmäisen kuukauden tai kaksi? Mutta nyt, tänä vuonna olet päättänyt onnistua. Mikä tekisi tästä kerrasta erilaisen kuin aikaisempina vuosina?

Uuden vuoden lupauksen tehneet ruuhkauttavat kuntosaleja tammikuussa. Mukavaahan se on meille yrittäjille, kun vilinää riittää ☺ Haluamme kuitenkin, että kuntokeskukseemme tuleva asiakas on tyytyväinen myös kolmen kuukauden ja vuoden kuluttua. Kovin usein uuden vuoden lupaukset jää lyhytaikaisiksi. Kuntorääkki tai tiukka pikadietti voi jopa tehdä tuhoja elimistössä. Tämä tilanne ei palvele asiakasta eikä yrittäjää.

Tänä vuonna ennen toimintaa mieti tarkkaan millaisia muutoksia elämässäsi lupauksesi tuo. Jos päätöksesi on esim. painonpudotus, oletko valmis tekemään päätöksen uudelleen joka päivä koko vuoden ajan? Oletko valmis tekemään tarvittavia muutoksia ruokavalioosi, askel kerrallaan? Oletko valmis tekemään kävelylenkin ja saliharjoituksen helmikuussakin, entä toukokuussa, entäpä lokakuun pimeinä iltoina?

Jos vastaat KYLLÄ-> Tervetuloa Liiikuntamaailmaan.
Jos vastaat EI-> Älä stressaa kehoasi laihdutus- tai kuntokuurilla, vaan jatka samaan malliin.

Kuntokeskukset tarjoavat treenimahdollisuuden lisäksi myös tukea lupaussuunnitteluun ja Personal trainereilta saat apua myös hetkillä, jolloin motivaatio on hukassa. Muista kuitenkin, että kuntosalikortti tai palkattu Personal Trainer eivät tee työtä puolestasi.

Tammikuu on samaan aikaan iloinen ja hankala kuukausi kuntosaleilla. Uusia innokkaita kokeilijoita on saleilla monesti paljon ja ohjaajilta pitäisi löytyä aikaa ja tukea treenin aloittamiselle.

Laskettelukeskuksissa talvi-aika tai satamakahviloissa kesäaika luo yleensä liikevaihdon koko vuodeksi. Kuntosalibisnes ei ole kuitenkaan sidottu vain yhteen vuoden aikaan, vaan toiminta pyörii ympäri vuoden. Kuntosalit ja sinä lupauksinesi olette samassa veneessä, sillä juuri Sinun hyvinvointisi kannalta harjoittelun tulisi olla ympärivuotista ja säännöllistä. UKK-instituutin liikuntasuositukset kehottaa meitä harrastamaan lihaskuntoharjoittelua vähintään kahdesti viikossa koko vuoden ajan.

TÄMÄ ON SE TAMMIKUU!!

Mitäpä siis jos tänä vuonna käytät viikon 168 tunnista, pari kertaa viikossa reilun tunnin säännölliseen lihaskuntoharjoitteluun ja teet muutamia maltillisia muutoksia arjessasi. Ja muista: tee vain muutoksia, joita voit luvata joka viikko uudelleen.

Lupaa, suunnittele, sitoudu omaan hyvinvointiisi ja toimi suunnitelman mukaisesti! Me puolestamme lupaamme, että tällä tavalla saavutat paljon enemmän, kuin kahden kuukauden treeneillä.

Nähdään salilla!!


Siina Ja Jukka