Blogi - Tiina esittäytyy

11.09.2019

Olette ehkä törmänneet Tampereen Liikuntamaailmassa uuteen kasvoon. On aika kertoa tarkemmin, kuka uusi tyyppi siellä pyörii!

Olen Tiina Torppa, Liikuntamaailman uusi Urheiluhieroja sekä Personal trainer. Aloitin syyskuun alusta työt Liikuntamaailmassa.
Olen 27-vuotias ja Keski-Pohjanmaalta lähtöisin, mutta 6 vuoden aikana jo hyvin Tamperelaistunut.

Liikunta on ollut minulle aina lähellä sydäntä ja avain hyvinvointiin.
Nykyään tavoitteellinen treenaaminen pääasiassa kuntosalilla on mun juttu. Tykkään siitä, että urheilussa on joku päämäärä, jota kohti mennä. Tavoitteet motivoi, ja siksi aikanaan lähdinkin mukaan myös Bodyfitness-kilpailuihin.
Tavoitteiden lisäksi minulle on tärkeää liikkumisessa terveys, toimintakyky ja myös kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja palautumisen huomiointi.
Otan nämä asiat aina huomioon myös asiakkaideni kanssa. Mielestäni jokaisen tulisi löytää oma mielekäs tapa liikkuva ja pitää itsestään huolta.

Mielenkiintoni heräsi liikunta- ja hyvinvointialalle kiinnostuksesta omaan hyvinvointiin ja kuntosaliharrastuksen kautta. Alan vaihtaminen turvallisesta palkkatyöstä yrittäjäksi oli riski, mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä, että se oli tähän astisen elämäni parhaimpia päätöksiä.

Personal trainerin työstä minulla on kokemusta neljän vuoden ajalta. Asiakkaita minulla on ollut laidasta laitaan, aloittelijasta ja elämäntapamuuttujasta aina MM-tason urheilijaan.
Vahvin osaamisalue ja mielenkiiinnon kohde valmentajana minulla on ehdottomasti kehonmuokkaus, fitness, painonhallinta sekä elämäntapamuutokset.
Koulutetuksi hierojaksi valmistuin Pirkanmaan Urheiluhierojakoulusta vuosikurssilta 2018-2019. Hierojana pyrin löytämään asiakkaani kanssa ratkaisuja kehon ongelmiin.

Olen todella kiitollinen, että saan työskennellä unelma-ammatissani. Minulla on motivaatiota kehittää itseäni jatkuvasti eteenpäin, tällä alalla oppiminen ei lopu koskaan!

Kannustan Sinuakin tavoittelemaan unelmiasi, ja tekemään asioita niiden eteen joka päivä.

Jos tarvitset apuja salin puolella tai ravintoasioissa, niin ota rohkeasti yhteyttä joko suoraan minuun, tai varaa aika vastaanotosta.
Hieronta- aikoja pystyt varaamaan suoraan osoitteesta : timma.fi/hierontapassi

Pirteää syksyä kaikille! Pitäkää itsestänne huolta.

<3 :llä Tiina

Voisitko tehdä jotain toisin?

01.08.2019


Osalla loma lähenee loppuaan, osalla jatkuu, osalla ehkä vasta tulossa. Onko loma tehnyt tehtävänsä? Oletko rentoutunut, ladannut energiaa, levännyt? Oletko saanut nauttia kauniista kesäpäivistä, mansikoista, auringonpaisteesta, kirjojen lukemisesta. Miten sitten lomasi oletkaan viettänyt, toivottavasti se on ollut mieleinen.

Saattaa myös olla että loma on mennyt toipuessa kevään haasteista, ja työn aloitus ei tunnu lainkaan houkuttelevalta. Voisitko tehdä jotain toisin, jotta jatkossa lomilta töihin palaaminen olisi mielekkäämpää? Jos työn kuormittavuus on suuri, ei loma riitä palautumiseen.

Aleksander Stubb käyttää 8-8-8 sääntöä, 8h unta, 8h töitä, 8h vapaata (työstä vapaata). Helppo sääntö, mutta voi olla että tarvitset hiukan suunnittelua toteutukseen. Tee se, se on sinun hyvinvointisi kannalta paras päätös ja kantaa pitkälle. Tuohon 8 h vapaata sisältyy myös kotiasiat joten pidä väljyyttä siinä osassa, jottei perhe-elämä mene suorittamiseksi. Seuraavista vinkeistä voit napata vaikka vain muutaman asian, jota lähteä toteuttamaan.


1. Työaika; mahdollisimman lähellä 8 tuntia päivässä, jos tuntuu että se ei riitä, ota puheeksi esimiehen kanssa
2. Tee jotain palauttavaa jokaisen työpäivän aikana; jo muutaman minuutin läsnäoloharjoitus palauttaa ja laskee stressitasoja. Hengittele tietoisesti vaikka viisi kertaa, huomio ainoastaan siinä miten ilma kulkee sisään ja ulos. Harjoitus ei kestä kauaa, mutta kun teet sen päivittäin, vaikka 4-5 kertaa päivässä, huomaat miten stressitasosi laskee ja päivästä tulee helpompi hallita. Pidä tauot oikeasti taukoina, sinulla on niihin oikeus.
3. Tee jotain palauttavaa viikoittain; jotain joka katkaisee rutiinit, esim. pitkä kävelylenkki ja kahvit matkan varrella, urheilu, mikä vaan itseäsi kiinnostaa. Pääasia on että se vie ajatukset pois töistä ja muista rutiineista. Ulkona luonnossa liikkuminen on stressitasoa laskevaa, varsinkin kun liikut lempeästi, nauttien kauniista maisemista. Hikiliikunta erikseen. Jos sinulla on lapsia, liiku lasten kanssa, retkeile, nauti läsnäolosta heidän kanssaan.
4. Tee jotain palauttavaa kuukausittain jota et muuten tee; elokuvat, konsertit, museot, illallinen ulkona, tapaamiset ystävien kanssa.
5. Syö säännöllisesti ja monipuolisesti vihanneksia, kasviksia, marjoja, hedelmiä. Tässä suunnittelu auttaa, moni tekee viikon listan etukäteen, ja käy kaupassa 1 tai 2 kertaa viikossa jolloin heräteostokset vähenevät. Tasainen energiarytmi auttaa sinua jaksamaan myös haasteet paremmin. On vaikea syödä monipuolisesti jos jääkaapissa on vain valo, huolehdi siis että siellä on aina terveellistä syötävää.
6. Hemmottele itseäsi oikeilla asioilla, asioilla jotka edistävät hyvää oloa ja terveyttä pidemmällä aikavälillä, käy hierojalla, liiku sinulle mieluisilla tavoin, kokeile uusia lajeja, harrasta jotain joka tasapainottaa työn tuomia rasituksia. Jos stressitaso on jo valmiiksi koholla, harrasta lempeitä palauttavia lajeja tai vaikka pitsinnypläystä, perhon sitomista. Kun huomio on tekemisessä, saa aivot lepoa.
7. Harrasta hyötyliikuntaa, saat aktiivisuutta päivään huomaamatta, kävele työmatkaa tai osaa siitä, käytä rappusia hissin sijaan ym.
8. Käytä puhelinta vain asioiden hoitoon, älä viihdykkeenä. Ota äänet ilmoituksista pois, niin sähköposteista kuin muistakin. Viihdytä itseäsi kirjoilla, lue iltasaduksi itsellesi, jätä tv vähemmälle.
9. Muista että olet 100% vastuussa omasta hyvinvoinnistasi, sitä et voi ulkoistaa.
10. Elämä on ihana matka, nauti siitä tässä ja nyt, tee matkastasi niin miellyttävä että voit 20 vuoden päästä sanoa että onpa ollut kiva matka tähän asti. Ylä- ja alamäet kuuluvat elämään, mutta niihin ei kannata jäädä makaamaan.” Eteenpäin, sano mummo hangessa”.


Ja hei, jos tarvitset apua ota yhteys helena.toivonen@liikuntamaailma.fi, autan sinua matkan suunnittelussa 

Arkiaktiivisuus kunniaan!!

02.07.2019

Työpäivä koneella tai toimistossa, autolla paikasta toiseen, vapaa-ajasta iso osa kuluu puhelinta selaten ja televiosio + sohva komboa tietenkään unohtamatta! Tämä on varmasti harmillisen monelle realistinen kuvaelma peruspäivästä. Tähän vielä lisäksi kaikesta arkisesta on tehty mahdollsiimman vähän rasittavaa ja aikaavievää; helposti käveltävätkin matkat voi taittaa sähköpotkulaudalla, kauppaostokset voi tehdä etänä, Wolt ja Foodora kuljettavat ruuan kotiovelle ja itse imuroivia imurimiakin taitaa olla markkinoilla.

Meille on luotu jalat ja kädet, joiden avulla liikkua ja toimia, joten käyttäkäämme niitä! Päivittäiseen energiankulutukseen vaikuttaa yllättävänkin paljon juurikin arkiaktiivisuus. Arkiaktiivisuus on asia, jota olisi mielestäni hyvä kuulua jokaisen elämään, ilman sen suurempia mietintöjä, että ”harrastan liikuntaa tai fyysistä tekemsitä”. Treenaaminen ja kuntoilu on sitten erikseen siihen päälle (mitä tietysti suosittelen kaikille), arkiaktiivisuudella tarkoitan kävellen kulkemista paikasta toiseen, kotitöitä, lasten kanssa leikkimistä, kauppaostosten tekoa..kaikkea tavallista elämään kuuluvaa. Nykyään tuntuu, että kaikesta kuitenkin pitäisi saada mahdollisimman helppoa, vaivatonta ja fyysisesti vähän rasittavaa. Kun nyt tekee siinä mielessä elämästään liian helppoa. tekee siitä tulevaisuudessa vain vaikeampaa. Yhä nuorempana tai ainakin ennen pitkää alkaa jokapaikkaa kolottaa ja vanhemmiten toimintakyky heikkenee vain aikaisemmin.

Itseäni ei tulla varmastikaan sähköpotkulaudan päällä näkemään; jos tulee niin kiire etten ehdi kävellen, niin sitten juoksen. Ja jos en ehdi sitenkään ja on joku ihan tulipalokiire, niin otan sitten vaikka taksin ☺ Siihen menevä rahasumma ainakin varmasti motivoi olemaan paremmin ajoissa!
Elämässä kannattaa pitää siihen kuuluvaa luonnollista toimintaa mukana, joka päivä! Silloin myös olo on oikeasti parempi, hartiakolotuksetkin vähenee, eikä painoakaan pääse niin helposti liiaksi kertymään kulutuksen ollessa korkeampi.

Aktiivista ja eloisaa kesää kaikille! <3

-Emmi-