Blogi - Pieniä askelia

14.05.2018

Pieniä askelia

Kuka olen kaikista ihmissuhteistani huolimatta? Ei siis niiden ansiosta vaan niistä huolimatta. Tämä kysymys kysytään Dolanin kirjassa Pieni Askel. Hyvä kysymys, joka johdattaa itsen äärelle. Osaatko vastata siihen? Minä en osannut. 

Englannissa asuessani minulta kysyttiin: What makes you tik? joka yrittää kysyä hiukan samaa. Mikä saa sinut tikittämään? Minulta kysyttiin tämä, kun olin parikymppinen, en osannut vastata.

Jos otetaan kaikki pois, mitä jää jäljelle? Jos kuorin elämästäni pois ihmissuhteet, tapahtumat, paikat löydänkö itsen sisältäni?

Ihailen ihmisiä joilla on suunta, jotenkin he tietävät minne haluavat, miten sinne haluavat ja kenen kanssa sinne haluavat.

Ennen sillä ei ollut väliä, menin eteenpäin ajattelematta kovinkaan paljon ja elämä tuntui ihan hyvältä, en odottanut suuria, mutta kaikki mitä tein tuntui sillä hetkellä hyvältä. Jossain vaiheessa aloin epäröimään, olinko mennyt harhaan, onko asiat joita teen niitä asioita joita haluan tehdä. Mutta mitä tapahtui, että ylipäätään aloin epäröimään? Menetinkö uskoni itseeni? Ehkä. Miten löydän takaisin?

Kuka olen kaikista ihmissuhteistani huolimatta? Ei siis niiden ansiosta vaan niistä huolimatta. Kysyn itseltäni uudestaan. Palaanko ajassa taaksepäin ja pohdin millainen olin lapsena, nuorena ja aikuisena? Mikä on muuttunut vai onko loppujen lopuksi mikään muuttunut? Iloitsen edelleen samoista asioista, olen edelleen epävarma joistain asioista, enkä edelleenkään ole tehnyt suuria suunnitelmia. Nautin pienistä ja suurista asioista, ilahdun, suren, rakastan, olen tyytyväinen ja tyytymätön, kaikkea vuorollaan ja joskus yhtä aikaa. Herään joka aamu onnellisena siitä että on uusi päivä. Elän siis mielestäni erittäin hyvää elämää.

Joskus on hyvä pysähtyä pohtimaan elämän suuria kysymyksiä, ja joskus on ihan hyvä todeta että juuri näin on hyvä. Just näin.

Helena Toivonen
hyvinvointivalmentaja
mindfulness -ohjaaja

Blogi - Mikä ihmeen Fustra

01.05.2018

Mikä ihmeen Fustra?

Liikuntamaailma tarjoaa Fustra personal trainingia ja Fustra pienryhmä-harjoittelua jäsenilleen, sekä myös talon ulkopuolisille asiakkaille, mutta monelle on edelleen täysin pimennossa mitä se Fustra oikein on.
Fustra on siis lyhyesti sanottuna ryhtiin perustuvaa personal trainingia, jossa tavoitteena on saada keho toimimaan toiminnallisesti, turvallisesti ja tehokkaasti.

Fustra 1-2 tason tunnilla harjoitellaan:

– aerobista kuntoa (tietenkin ryhdissä), jolla saadaan aineenvaihduntaa parannettua
– liikkuvuusharjoituksia, joilla saadaan kehon kireyksiä avattua
– voima-liikkeitä, joilla pyritään vahvistamaan erityisesti kehon heikoimpia lihaksia, jotta saadaan kehoa tasapainotettua
– coren hallintaa, jolla saadaan korsettilihakset tukemaan rankaa ja bonuksena tietenkin kapeampi vyötärö

Fustra 3-tason treeneissä:

– liikkeet ovat vaativampia kehonhallinnallisesti
– lisätään kehon räjähtävän voiman käyttöä
– käytetään isompia painoja
– tehdään tehokkaita ”ryhtijuoksu” pyrähdyksiä
– parannetaan vauhtikestävyysaluetta
– coreliikkeet ovat huomattavasti haastavampia

Valmistuin itse Fustra personal traineriksi vuonna 2013. Sen jälkeen olen käynyt myös haastavammat Fustran 2- ja 3- tason koulutukset. Pisimmät Fustra-asiakkaat ovat olleet minulla alusta alkaen. He kokevat Fustran niin hyvänä ja tehokkaana, että haluavat ylläpitää opittuja tietoja ja taitoja, sekä kehittyä koko ajan paremmaksi. Heille Fustra on harrastus siinä missä jollekin on jalkapallo. :)

Omakohtainen kokemukseni Fustrasta on se, että se todellakin toimii ja ihan myös tutkitusti. UKK-instituutti meinaan teki tutkimuksen, jossa todettiin että Fustran avulla saatiin toimistotyöntekijöiden niska-hartiaseudun vaivat hallintaan: kivut ja säryt vähenivät huomattavasti tai poistuivat kokonaan! :)
Myös itselläni oli alaselkä jumissa usein, sekä kallonpohjaa kiristi, mutta Fustra-harjoitteiden avulla sain nämä vaivat kuriin, eivätkä ne ole palanneet sen jälkeen kun aloin tekemään harjoitteita säännöllisesti.

Fustra auttaa myös lajiin kuin lajiin, eli toimii erittäin hyvänä fysiikka-treeninä oman harrastuksen ohelle tukemaan tätä harrastusta. Minulla on ollut asiakkaina seuraavien lajien harrastajia: jääkiekko, jalkapallo, golf, moottoriurheilu, ratsastus, koripallo, lumilautailu, yleisurheilu, tanssi, suunnitus, sekä taidepuolelta laulajat, muusikot ja näyttelijät.

Fustra soveltuu kaikille: sohvaperunoista huipu-urheilijoihin ja nuorista vanhoihin!

Tule ihmeessä kokeilemaan: Fustra näytetunti on kestotarjouksena Liikuntamaailmassa 35€.
Varaa aikasi vastaanotosta tai minulta: iina.toivonen@liikuntamaailma.fi

Lisää tietoa UKK-tutkimuksesta: http://www.ukkinstituutti.fi/tiedotteet-2/2017-tiedotteet/fustra-harjoittelulla-toimistotyontekijoiden-niskakivut-hallintaan

Iina Toivonen
Fustra - Personal Trainer

Blogi - Kesälihakset kuntoon!

15.04.2018

Mitä ovat kesälihakset ja mitä etuja on kesällä treenaamisesta?

Pohditaanpas heti alkuun mitä ovat kesälihakset? No ainakin hauikset ovat selkeästi kesälihaksia, ne ovat kivasti esillä kylänraitilla, kun hihattomassa paidassa painelee menemään tai nostaa virvoketta suuhunsa kesäterassilla. Tietysti myös pohkeet ovat kesälihakset, kun vaatteet lyhenevät kesän tullen. Kesälihasten kuninkaat ovat tietysti ”sixpäkki” eli suorat vatsalihakset, joita tuuletat Vihnusbiitsillä tai Ruusiksen rannassa loikoillessasi.

No jos kuitenkin lopetetaan pohdinta tähän ja kerron, että kaikki lihakset ovat kesälihaksia. Myös kesällä tarvitset jokaista lihastasi! Mitä jos päättäisit, että hankit tai pidät yllä ympärivuotisen kunnon pelkän kesäkunnon sijaan? Aloitatko nyt vai syksyllä? Siinäpä ajateltavaa.

Kesä tekee vihdoinkin tuloaan ja tuo mukanaan paljon hyvää myös treenaamiseen. Lämmin sää ja pitkä valoisa aika ovat mitä parhaimpia treenibuustereita. Ainakin itselläni kesällä energiatasot nousevat ja hymy on herkemmässä. Kesällä saan irti enemmän treenistä, hiki virtaa helpommin ja palautuminen on tehokkaampaa. Mitä aktiivisempi olen kesällä treenien suhteen, niin sitä aktiivisempi olen myös kaikessa muussa kesä tekemisessä.

Lisääntyvä auringon valo on tärkeää käyttää täällä pohjolassa hyödyksi. Auringosta saamme meille tärkeää D-vitamiinia, joka auttaa pitämään luustoa vahvana ja sillä on myös todettu olevan vaikutusta ehkäisemään lihasväsymystä.

Kesällä ravinto muuttuu monella osittain myös erilaiseksi, helposti energiarikkaampaan rasvaiseen grilliruokaan. Lihomisen perus faktahan on liiallinen energiansaanti kulutukseen nähden. Treenaaminen pitää kulutuksesi suurempana kiihdyttäen aineenvaihduntaa treenin aikana, mutta se myös kiihdyttää treenin jälkeistä lepoaineenvaihduntaa pitkäksi aikaa.

Treenaamisen säännöllisyys ympäri vuoden on siis tärkeää ja tekosyitä on turha keksiä. Treenaamiseen ei mene päivästä, kuin tunti ja joka päivä ei edes tarvitse treenata. Treenata voit, miltei missä vain, mutta lihaskunto- ja voimatreenille parhaita paikkoja on kuntosali. Kun kelit lämpenee ja aurinko paistelee, niin meillä voit päästä tekemään lihaskuntotreenin myös ulkona esimerkiksi kahvakuula treenin merkeissä. Jäsenenä voit pistää liittymispyynnön Facebookin VIP-ryhmiin, jossa ohjaajat kertovat mahdollisesta ulkotunnista ennakkoon. Ryhmät löytyy nimillä Liikuntamaailma Tampere VIP ja Liikuntamaailma Nokia VIP. Kesälle on tarjolla myös ulkoliikuntaa kurssien muodossa. Lisätietoa löydät nettisivuiltamme klikkaamalla Aikataulut ja kurssit → kurssit.

Koko kropan lihaskuntoharjoittelua tarvitsevat kaikki! Kaikista tärkeimpänä, muista treenata tykkäämälläsi tavalla ja pitää tekemisessä ilo. Muista kuitenkin haastaa itseäsi, asettaa tavoitteita ja käydä välillä epämukavuusalueellasi, silloin sitä kehitystä tapahtuu!

Huippua alkavaa kesää kaikille! Pysytään kunnossa eikä vain kesäkunnossa!

Energisin kesäsporttiterveisin Jani Niemi!